آرشیو شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۶۹۶۱
اقتصادی
۴

کسایی زاده خبر داد:اجرایی شدن قرارداد صادرات گاز به پاکستان از11 اردیبهشت

از ابتدای ماه می میلادی 11(اردیبهشت) قرارداد صادرات گاز به پاکستان شرایط اجرا به خود می گیرد و هر دو طرف می توانند برای ساخت خط لوله خود اقدام کنند. به گزارش ایسنا، سید رضا کسایی زاده -مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران - اظهار کرد: قرارداد ایران و پاکستان برای صادرات گاز در حضور روسای جمهور دو کشور در خرداد سال گذشته امضا شد. وی افزود: امیدواریم قرارداد عملیاتی و سرفصل های ترانزیت گاز در قرارداد صادرات گاز به پاکستان براساس توافق تا پایان ماه آوریل 10(اردیبهشت) نافذ شود. به گفته او این قرارداد برای نافذ شدن نیاز به توافق بر سر ملحقات پیچیده و مهمی داشت که از آن جمله قرارداد عملیاتی و سرفصل های ترانزیت گاز از پاکستان به کشور ثالث بود.

او درباره ساخت خط لوله در پاکستان به اعلام آمادگی شرکت های مختلف برای اجرای این پروژه از طریق قرارداد فاینانس اشاره کرد و گفت: حتی به ایران نیز پیشنهاد داده اند باقی مانده خط لوله که حدود250 کیلومتر است را از طریق امضای قرارداد فاینانس بسازند.

وی با شاره به فعال شدن مذاکرات میدان گازی پارس شمالی با شرکت چینی برای تولید سالانه20 میلیون تن ال انجی، یادآوری کرد: به این منظور دوتیم کاری بسیار قوی به منظور عقد قرارداد خرید گاز خوراک برای واحد ال.ان.جی و دیگری برای امضای قرارداد اصلی توسعه پروژه مشخص شده اند. او تصریح کرد: دراین زمینه مذاکره با شرکت های اروپایی وآسیایی برای مشارکت در طرح ال.ان.جی نیز جریان دارد که مذاکره با سه شرکت از پیشرفت مناسبی برخوردار شده که در ماه های آتی نهایی خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با تاکید براین که مطالعات مهندسی خط نهم سراسری در حال تکمیل است، ولی اجرای خط لوله بستگی به این دارد که چه مسیری را برای صادرات گاز به اروپا انتخاب کنیم، تشریح کرد: تاکنون شش مسیر توسط دو شرکت اروپایی بررسی شده که مهم ترین آن ها خط لوله پرشین، خط لوله نابوکو و خط لوله عراق- سوریه- ایتالیاست.