آرشیو دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۴۴۸۱
بین الملل
۶

مشاجره اعراب درباره ریاست اتحادیه عرب

گروه بین الملل تاکید مصر بر در انحصار داشتن سمت دبیرکلی اتحادیه عرب کشمکش دیپلماتیک تازه ای در جهان عرب ایجاد کرده است.

به نوشته روزنامه مصری «الشروق»، «یوسف احمد» سفیر سوریه در قاهره و نماینده دائمی آن در اتحادیه عرب اظهار داشت: پست دبیرکلی اتحادیه عرب منحصر به یک دولت خاص نیست و هر دولت عربی حق دارد هر کسی را که برای این پست لایق و شایسته می داند معرفی کند.

احمد در حالی این اظهارات را بیان کرده که نامزدی شخصیتهایی غیرمصری برای پست دبیرکلی اتحادیه عرب در صدر اخبار مربوط به این اتحادیه قرار دارد. مصر از زمان تاسیس اتحادیه عرب در اواسط قرن 20 پست دبیرکلی آن را در انحصار خود قرار داده است. مقامات مسئول مصری، از جمله «احمد ابوالغیظ» وزیر امور خارجه و «مفید شهاب» وزیر امور حقوقی و قانون اساسی مصر بارها تاکید کرده اند که پست دبیرکلی اتحادیه عرب باید در دست یک شخصیت مصری باشد.

اما منابع دیپلماتیک عربی اظهار داشتند برخی دولتهای عربی در حال بررسی نامزدهای دبیرکلی اتحادیه عرب پس از پایان دوره فعالیت «عمرو موسی» در این پست تا پایان ماه آینده میلادی هستند. موسی اعلام کرده که تمایلی برای نامزدی مجدد برای این پست ندارد. انتظار می رود که اعضای اتحادیه عرب در نشست ماه مارس در سال 2011 میلادی دبیرکل جدید اتحادیه را انتخاب کنند.