آرشیو دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۴۴۸۱
توسعه
۸

امکان تغییر بسته بانک مرکزی با اجرای هدفمند کردن یارانه ها

رئیس کل بانک مرکزی از امکان تغییر بخش هایی از بسته سیاستی – نظارتی بانک مرکزی با اجرای هدفمند کردن یارانه ها خبر داد.

محمود بهمنی در گفت وگو با ایرنا، افزود: بانک مرکزی در صورتی که هدفمندکردن یارانه ها در اجرای بسته سیاستی- نظارتی با مانعی برخورد کند، بلافاصله گزارشی به شورای پول و اعتبار ارائه خواهد کرد تا نسبت به رفع آنها اقدام شود.

وی با بیان آنکه بانک مرکزی در ابتدا در بسته سیاستی – نظارتی تغییر سه ماهه را دیده بود، گفت: بعد از بررسی ها متوجه شدیم این امر ثبات بسته را تنها منوط به سه ماه می کند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: این در حالی است که شورای پول و اعتبار، امکان تغییر و اصلاح آن را در هر لحظه دارد و این امر حق بانک مرکزی است.

وی با اشاره به سناریوهای تدوین شده برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، گفت: بانک مرکزی در صورت اجرای

هر کدام از این سناریوها می تواند آثار آن را بررسی و نسبت به کاهش تبعات آن اقدام کند.

وی با رد ایجاد تورم با نرخ بالادر پی اجرای هدفمندکردن یارانه ها، گفت: ساختار هر کشور با کشور دیگر متفاوت است و این امر می تواند در تعیین نرخ تورم آن موثر باشد.

وی ادامه داد: بحث اقتصادی با علوم رفتاری و انسانی رابطه دارد و بهترین نظریه های اقتصادی نیز نمی تواند نتیجه ای با درجه اطمینان بالارا حاصل کند.

به گفته بهمنی، علوم انسانی همانند علوم محض در همه جای دنیا یک جواب ندارد و ارزش ها در نتیجه، تغییراتی را ایجاد می کند.

وی اظهار داشت: اگر هدفمند کردن یارانه ها تورم بالایی ایجاد کند، این امر منجر به کاهش تقاضا و قدرت خرید می شود که نتیجه آن نیز افت قیمت هاست.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، کشش تقاضا در کشور و قدرت خرید به میزانی نیست که تورم زیاد در کشور محقق شود زیرا تورم دارای عوامل متعددی نظیر توان خرید، قیمت تمام شده و نقدینگی است.

بهمنی در پایان تورم نقطه به نقطه کشور را 4/10 درصد اعلام کرد و افزود: میانگین تورم و تورم نقطه به نقطه در یک مقطع باید به یکدیگر نزدیک و با یکدیگر تلاقی کنند.