آرشیو دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۲۰۶۳
بورس کالا
۱۵

مبادلات آهن به سردی گرایید

گروه بورس کالا- طی روز گذشته نرخ میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی از ثبات برخوردار بود.

به گزارش دنیای اقتصاد، در مدت یاد شده تنها میلگرد پولاد کف کاهش قیمت داشت. بر اساس این گزارش، در این مدت نبشی فولاد اصفهان نیز نسبت به روز ماقبل آن بدون تغییر قیمت بود. در معاملات روز یکشنبه پنجم اردیبهشت ماه جاری نرخ شمش فولاد تولید داخل نیز ثبات داشت.

فعالان بازار آهن در خصوص علل روند کاهشی قیمت آهن در بازار معتقدند: افت نرخ شمش طی روز های اخیر در بازارهای جهانی یکی از عوامل اصلی روند کنونی در بازار آهن است. این فعالان عرضه سبدهای پایین از سوی ذوب آهن در بورس کالاو افزایش تعداد عرضه کنندگان را نیز از جمله دلایل کاهش قیمت ها برشمردند و افزودند: در صورتی که عرضه از تقاضا پیشی بگیرد، قیمت ها با افت مواجه خواهند شد.

به گفته این فعالان، ذوب آهن اصفهان با ایجاد جو روانی ناشی از جلوگیری از رشد قیمت ها در بورس کالاو همچنین سیاست این بورس برای کنترل دستوری قیمت ها را نیز می توان از جمله عوامل اصلی کاهش نرخ ها در بازار فعلی دانست.

به پیش بینی فعالان بازار آهن، کف قیمت میلگرد در بازار داخل از 750 تومان پایین نخواهد آمد، زیرا در غیر این صورت وضعیت به ضرر تولید کنندگان و وارد کنندگان خواهد بود، زیرا شمش وارداتی هم اکنون 630 دلار است که با احتساب هزینه حمل و نقل نرخ تمام شده میلگرد در بنادر معادل 675 تومان خواهد شد. به گفته فعالان بازار، متاسفانه تاثیر افزایش قیمت ها در بازارهای جهانی روی قیمت های داخلی با تاخیر انجام می شود، این در حالی است که کاهش نرخ ها با سرعت زیاد تری در بازار داخل سرایت می کند.