آرشیو چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۴۳
اخبار ورزشی
۱۳

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: 95 درصد داروها در کشور تولید می شود

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 95 درصد داروها در داخل کشور تولید می شود و در حال تولید بیوتکنولوژی در علوم پایه پیشرفته هستیم.

مصطفی قانعی در حاشیه سفر خود به گیلان در گفت وگو با خبرنگار فارس در لنگرود گفت: چند نمونه از داروهایی که در انحصار کشورهای پیشرفته بوده را تولید کردیم و در بحث تجهیزات پزشکی به همکاری بین بخشی با بخش مهندسی نیاز داریم که در حال انجام است.

وی با اشاره به وضعیت تحقیقات کشور افزود: به دلیل اینکه پس از انقلاب و جنگ تحقیقات را در کشور آغاز کردیم بنابراین به لحاظ رتبه های علمی تا قله ها فاصله داریم و برای آن که به کشورهای پیشرفته دنیا بپیوندیم باید این فاصله را طی کنیم.

قانعی رشد علمی کشور را امیدوار کننده خواند و اظهار داشت: ایران رشد نخست علمی دنیا را از آن خود کرده است و اگر با همین شتاب و رشد به جلو برویم، به آنچه که سند چشم انداز برای کشور محقق کرده، دست می یابیم.

وی ظرفیت های علمی کشور را بسیار خوب دانست و خاطرنشان کرد: در حال راه اندازی دوره های پیراپزشکی هستیم که می تواند بخش تحقیقات عمیق در پزشکی را تقویت کند.

قانعی وضعیت اعتبارات تحقیقات را نامناسب دانست و با تاکید بر افزایش توزیع اعتبارات تحقیقی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیم درصد از بودجه دی پی تی کشور برای تحقیق در نظر گرفته شده و رهبر معظم انقلاب در سیاست ها ابلاغ کردند که حتما باید این میزان به سه درصد برسد.

وی با اشاره به اینکه بخش پزشکی و سلامت تنها 3 درصد اعتبار را دارد افزود: فصل تحقیقات 10 درصد اعتبار دارد در حالی که در رقابت با کشورهایی هستیم که اعتبار تحقیقی آنها 20 تا 30 درصد است.