آرشیو چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۴۳
اخبار اقتصادی
۴

رئیس اتحادیه کشوری طلاو جواهر: مردم مراقب عرضه طلابا عیار پایین باشند

رئیس اتحادیه کشوری طلاو جواهر از تعیین گروهی از بازرسان اتحادیه برای بررسی تخلفات بازار طلاخبر داد و اعلام کرد: با متخلفان بازار طلابرخورد قانونی می شود.

محمد کشتی آرای در گفت وگو با مهر در خصوص تولید و عرضه مصنوعات طلابا عیار پایین در بازار که توسط سازمان استاندارد اعلام شده است، گفت: هنوز در مورد این موضوع اطلاع کافی در دست نیست، به همین منظور گروهی از بازرسان اتحادیه مامور بررسی این موضوع شده اند.

رئیس اتحادیه کشوری طلاو جواهر با تاکید بر اینکه اتحادیه به شدت پیگیر این موضوع است، تصریح کرد: همواره تخلف از سوی برخی متخلفین صورت می گیرد، اما تعمیم و گسترش آن به افرادی که شرافتمندانه فعالیت می کنند، شایسته نیست، بنابراین برای قضاوت و اظهارنظر در این خصوص باید منتظر نهایی شدن گزارش بازرسان باشیم.

وی با اشاره به اینکه گزارش بازرسان به زودی آماده خواهد شد، به مردم توصیه کرد که خریدهای طلاو سکه خود را از واحدهای دارای جواز کسب تهیه کنند، زیرا برخورد قانونی با متخلفین دارای جواز فعالیت با توجه به شناخت و پرونده آنها بهتر قابل اجرا است.

کشتی آرای از برخورد قانونی با متخلفین در این خصوص خبر داد و با بیان اینکه اهرم های قانونی در این باره وجود دارد، افزود: اگر تخلفات شدید باشد به دادگاه ها ارجاع می شود.

در همین حال، سازمان استاندارد نسبت به عرضه طلابا عیار پایین در بازار هشدار داده و اعلام کرده است که تولید و عرضه مصنوعات طلابا عیارهای پایین تر از استانداردهای ملی صورت گرفته است.

دلایل گرانی قیمت طلا

محمد کشتی آرای همچنین در گفت وگو با خبرگزاری فارس افزود: زمانی که قیمت طلادر بازارهای جهانی افزایش و یا کاهش می یابد قیمت سکه با تاخیر بیشتری نسبت به طلامتاثر از این نوسان قیمتی می شود.

وی ادامه داد: بهای هر اونس طلادیروز در بازارهای جهانی نسبت به روز گذشته 20 درصد کاهش داشت اما تاثیر این کاهش قیمت بر روی سکه بسیار دیرتر از قیمت طلابود.

کشتی آرای اظهار داشت: تاثیر دیرهنگام قیمت سکه از نوسانات قیمت طلابه این دلیل است که محدوده آن گسترده تر نسبت به طلااست و شاید هم به دلیل این است که فروشندگان، سکه را با قیمت گران تر خریداری کرده و حال که کاهش پیدا کرده نمی خواهند متضرر شوند.