آرشیو چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۴۳
اخبار خارجی
۱۶

حمایت واشنگتن از مخالفان در تایلند خشم دولت بانکوک را برانگیخت

سفیر آمریکا در تایلند به خاطر حمایت کشورش از قرمزپوشان مخالف دولت احضار شد.

به گزارش رسانه های تایلند، «اریک جان»، سفیر آمریکا در «بانکوک» به وزارت خارجه تایلند احضار شد تا درباره ملاقات «کورت کمپل» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای شرقی و اقیانوسیه با سه تن از سیاسیون سابق وابسته به قرمزپوشان توضیح دهد. بنا به نوشته رسانه های تایلندی، این مقام آمریکایی یکشنبه گذشته در بانکوک با این سه تن که از نزدیکان «تاکسین شیناواترا» نخست وزیر مخلوع تایلند نیز هستند، ملاقات داشته است.

«کاسیت پیرومیا»، وزیر خارجه تایلند پس از احضار سفیر آمریکا به وی گفت: آمریکا حق ندارد با کسانی که با اعتراضات غیرقانونی جاری تایلند در ارتباط هستند ملاقات کند چرا که ممکن است مخالفان دولت مدعی حمایت واشنگتن از تلاش هایشان شوند.

براساس این گزارش، تایلند همچنین از سفیر آمریکا خواسته «حساسیت منازعه سیاسی موجود» در کشورش را درک کند.

سفیر آمریکا نیز در این دیدار با اعلام حمایت واشنگتن از طرح آشتی ملی نخست وزیر تایلند از دولت این کشور خواست از اعمال زور و خشونت علیه معترضان اجتناب کند.

از سوی دیگر، خبر می رسد مخالفان تایلندی با زمان پیشنهادی نخست وزیر برای برگزاری انتخابات پارلمانی موافقت کرده اند.

«آبهیست و جاجیوا» هفته گذشته اعلام کرد در یکی از روزهای بین 15 تا 30 سپتامبر (24 شهریور تا 8 مهر) پارلمان را منحل و انتخابات عمومی را نیز در 14 نوامبر (23 آبان) برگزار خواهند کرد. گفتنی است تایلند حدود دو ماه است که صحنه آشوب های خیابانی بین طرفداران قرمزپوش «شیناواترا» و نیروهای امنیتی است که در این بین نزدیک به 30 نفر کشته و شمار بیشتری نیز زخمی شده اند.

ناظران سیاسی منطقه دیدار سفیر آمریکا با برخی از سران مخالف را حمایت کاخ سفید از طرفداران تاکسین شیناواترا ارزیابی کرده اند.