آرشیو چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۴۳
اخبار خارجی
۱۶

دولت بغداد اعلام کرد دخالت تروریست های القاعده در دوشنبه خونین عراق

دولت بغداد حملات خونین و پر تلفات در شهرهای مختلف عراق را به گروه «القاعده» نسبت داد.

به گزارش خبرگزاری «دارالعراقیه»، دولت عراق حملات خونین دوشنبه را به شبکه القاعده نسبت داد. «علی الدباغ» سخنگوی کابینه «نوری مالکی» نخست وزیر عراق به خبرنگاران گفت: واضح است که حملات روز دوشنبه کار شبکه القاعده بود. وی هدف القاعده را بر هم زدن اوضاع سیاسی و امنیتی کنونی دانست و گفت که این گروه می خواهد در مسیر تشکیل دولت جدید اختلال ایجاد کند. الدباغ علت دیگر حملات مذکور را حملات موفقی دانست که اخیرا توسط نیروهای امنیتی عراق علیه این شبکه انجام گرفت و به هلاکت و دستگیری تعدادی از سران القاعده انجامید.

در این حال انفجارها و حملات تروریستی روز دوشنبه تا عصر این روز ادامه داشت. براساس گزارشات رسیده، شمار شهدا و مجروحان این حملات و انفجارها به بیش از 119 شهید و دست کم 300 زخمی رسید. این افزایش تلفات به انفجارهای حله و بصره مربوط می شود. بصره که ماه ها آرام بود، غروب دوشنبه دست کم شاهد دو انفجار بود.

در پی اظهارات «ایاد علاوی» رهبر فهرست «العراقیه» مبنی بر اینکه این فهرست از رسیدن به پست نخست وزیری دست نمی کشد، مالکی اعلام کرد تعیین نخست وزیر آینده قطعی است و ائتلاف های دولت قانونی و ملی عراق در این مورد تصمیم گیری خواهند کرد. وی تنها مرجع قانونی برای تعیین نخست وزیر عراق را ائتلاف شیعیان دانست. مالکی همچنین ادامه داد، تماس و گفت وگو با همه فهرست های پیروز برای تشکیل دولت ادامه دارد.