آرشیو چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۴۳
حوادث
۱۵

رونمایی از واکسن جدید تب برفکی

واکسن جدید تب برفکی با حضور وزیر جهاد کشاورزی در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی رونمایی شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رییس بخش تولید و تحقیق تب برفکی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت:این واکسن با سویه نوع o-india در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تولید شده و از خصوصیات این واکسن تطابق سویه های واکسن با سویه های درحال چرخش است.

مهروانی گفت: واکسن تولید شده با واکسن های خارجی نوع خود رقابت می کند و کارایی لازم را برای مقاوم کردن دامها در مقابل بیماری تب برفکی دارد. او گفت: تشخیص سریع و به موقع بیماری تب برفکی مهمترین عامل کمک به عوامل تصمیم گیرنده و جلوگیری از گسترش این بیماری است تا نوع واکسن را با درنظرگرفتن نوع بیماری انتخاب و استفاده کنند.

به گفته او واکسن تب برفکی ازجمله واکسن های کشته ویروسی است که حاوی سویه های ویروس در گردش کشور ایران و کشورهای منطقه است و این ویروسها در زمان ابتلاسرایت بسیار فراگیری داشته است و در مدت زمان کوتاهی تعداد بیشتری از دامها را آلوده می کند.

مهروانی گفت: محققان تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با تولید واکسن تب برفکی سویه o-india علاوه بر جلوگیری از واردات این واکسن و صرفه جویی ارزی، از خسارت سالانه 3 تا 5 میلیون دلاری ناشی از ابتلای دامها به بیماری تب برفکی به دامداران و اقتصاد و کشاورزی کشور ممانعت می کنند.

او افزود: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی توان تولید 40 میلیون دز (واحد اندازه گیری واکسن) واکسن نوع مونو والان و 20 میلیون دز واکسن تتراوالان باسویه o-india را دارد.