آرشیو چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۴۳
دانش و پژوهش
۷

معجزه هورمون رشد

مطالعات جدید نشان می دهند هورمون رشد انسان به اندازه ای قدرتمند است که می تواند بدترین دوندگان را به قهرمان المپیک تبدیل کنند.

دانشمندان دریافته اند تزریق داروهای محتوی هورمون رشد می تواند توانایی سریع دویدن را تا اندازه قابل توجهی در ورزشکاران افزایش دهد. همچنین آزمایشها نشان می دهد هورمون رشد یا HGH می تواند منجر به بهبود سرعت 4/0 ثانیه ای در 10 ثانیه از دو سرعت 100متر شود.

دانشمندان طی مطالعه ای هشت هفته ای بر روی 98ورزشکار تازه کار در رده سنی 18 تا 40 سال به این افراد داروهای حاوی HGH و دارونما تزریق کردند. نیمی از 63 مرد داوطلب علاوه بر این هورمون، تستوسترون و نیمی دیگر نیز دارونما دریافت نمودند. نتایج نشان داد تزریق HGH توانایی ورزشکاران را در دویدن افزایش داده اما تاثیری بر تواناییهای پرش یا بلند کردن وزنه آنها نداشته است.

محققان همچنین دریافتند این هورمون به اندازه ای قابل توجه از حجم چربی بدن ورزشکاران می کاهد اما بر روی حجم ماهیچه های آنها تاثیری ندارد. توانایی سریع دویدن افراد پس از گذشت 6هفته از آخرین تزریق هورمون به حالت طبیعی خود باز می گردد همچنین ورزشکارانی که هورمون رشد انسان را دریافت کرده بودند

در عین حال از تورم و درد مفاصل نیز شکایت می کردند.

براساس گزارش تلگراف، مقامات المپیک به تازگی نسبت به احتمال استفاده از این هورمون در میان ورزشکاران برتر جهان توجه فراوانی دارند زیرا محققان بر این باورند که تاثیر واقعی هورمون رشد بسیار بیشتر از چیزی است که این مطالعات به دست آورده و در عین حال تاثیرات جانبی آن نیز می تواند بسیار جدی تر از حد انتظار باشد.