آرشیو چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۴۳
سیاسی
۱۲

نگاهی به کتاب گذر از فتنه 88

انتخابات ریاست جمهوری دهم و حوادث پس از آن را از جهات مختلف می توان یکی از بحث برانگیزترین مباحث تاریخ انقلاب اسلامی دانست. سرعت رویدادها و گستردگی آنها به حدی بود که تحلیل مسائل و ارائه آن به مخاطب را در زمان وقوع، اگر نگوییم غیر ممکن، تا حد زیادی دشوار کرده بود. بدون شک هر چه از این رخداد دورتر شویم زوایای دیگری از آن کشف خواهد شد. این رویداد می تواند دستمایه صدها کتاب -از منظرهای مختلف- باشد و البته سایر قالب های رسانه ای دیگر، اعم از سینما، تلویزیون، عالم ادبیات و... نیز می توانند با محصولات خود، راوی ماجراهای پر پیچ و خم سال 1388 باشند.

اما تهیه تمام این محصولات نیاز به منابع جامع و مورد اطمینان دارد. کتاب «گذر از فتنه88» (محصول معاونت سیاسی سپاه) می تواند یکی از این منابع باشد. جلد اول این کتاب در بیش از 600 صفحه تدوین شده و 15 گفتار در قالب سه فصل دارد.

سردار جوانی -معاون سیاسی سپاه- در مقدمه کتاب بصیرت افزایی به جامعه را اولین هدف تدوین آن دانسته و می نویسد: «کتاب حاضر کوششی است برای تحلیل و بررسی حوادث قبل و بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری که با هدف بصیرت افزایی در شرایط فتنه کنونی انتشار می یابد. در ماه های اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به جنگ نرم دشمنان و فتنه عمیقی که جامعه اسلامی با آن مواجه شده، بر داشتن بصیرت تاکید فراوان داشته و آحاد جامعه به ویژه خواص را به افزایش بصیرت خود فراخوانده اند.»

کتاب رویکردی توصیفی-تحلیلی داشته و نویسندگان آن سعی کرده اند، هیچ سوژه و رویدادی را از قلم نیندازند. رویدادها تا پایان دادگاه متهمین اغتشاشات دنبال شده و بنا به گفته نویسندگان، جلدهای دوم و سوم کتاب تا چند ماه آینده منتشر خواهد شد. رویکرد کتاب مبنی بر پرداختن به همه مسائل و بصورت مفصل، باعث شده است حجم آن بالارفته و مطالعه اش را برای همگان سخت کند. بنظر می رسد تلخیص و استخراج کتابی با حداکثر 200 صفحه، می تواند طیف گسترده تری از مخاطبین را جذب کند. «گذر از فتنه88» در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در غرفه نشر اعتدال در معرض دید مخاطبین قرار گرفته است.