آرشیو پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۹، شماره ۴۵۴۱
حوادث
۲۶
نگاه کارشناس

مشکل قانونی ثبت مهریه های غیرمتعارف

راضیه گل فشانی

وکیل دادگستری*

مهریه باید مالیات داشته باشد، در حقیقت بتوان ما به ازای آن، مالی برایش تعیین کرد اما ثبت مهریه هایی مانند عضو بدن از نظر قانونی مشکل دارد. حال آن که یکی از علل اصلی تعیین مهریه های غیر متعارف از سوی خانواده زن، عدم اطمینان زن ها و خانواده ها به پایداری زندگی است.

اما باید توجه داشت این عدم اطمینان زنان باعث می شود، زن ها مهریه هایی را تعیین و انتخاب کنند که در زمان طلاق یا گرفتن مهریه، مرد برای پرداخت مهریه، دچار عسر و حرج شود و در حقیقت به سختی و مشقت بیفتد. به طور مثال تعیین مهریه هایی مانند اعضای بدن و مواردی که پرداختش خیلی سخت است را مدنظر قرار داده و انتخاب می کنند. یک علت دیگر این موضوع جدی نگرفتن قضیه مهریه است، به طور مثال مهریه 100 کیلو بال مگس و از این قبیل که حالازن به اجرا گذاشته است، به این شکل است که آن زمانی که مهریه تعیین می شده، قصدی نداشته و خیلی این موضوع جدی گرفته نمی شده است و در حقیقت زن می خواسته به شوهر اثبات کند که با انگیزه مادی وارد زندگی مشترک نمی شود اما در موقع طلاق به کلی تغییر می کند.

در حال حاضر برخی عقد ازدواج ها با مهریه های سنگین و غیر متعارف ثبت می شود، حال آن که در قانون نیز به این موضوع تاکید شده که مهریه باید مالیات داشته باشد.

برای مهریه هایی از جمله شاخه گل رز و از این قبیل نیز باید معادل مالی را دادگاه تعیین کند و بعد در این صورت به زن تعلق می گیرد اما عضو بدن معادل مالی ندارد و نمی دانیم به چه شکل مرد باید به تعهدش عمل کند.