آرشیو پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۹، شماره ۴۵۴۱
فرهنگ و هنر
۲۷

خبر

نمایشگاه «دیار دوست» گشایش یافت

هماوایی هنر ایران و افغانستان به روایت رنگ ها و نقشهای هنرمندان «دیار دوست» با سخنرانی علی معلم رئیس فرهنگستان هنر در موسسه فرهنگی هنری صبا گشایش یافت.

رئیس فرهنگستان هنر در این مراسم با بیان سرگذشت مشترک ایران و افغانستان در کلیت تاریخی و تمدنی ایران بزرگ، به مکتب با شکوه هرات در نقاشی و مکتب بالنده خراسان در شعر فارسی اشاره کرد و همزیستی و همدلی فرهنگی، زبانی، تاریخی و اعتقادی مردم دو کشور را یادآور شد.

در ادامه مراسم نیز با سخنرانی سید فاروق فریاد هنرمند افغان همراه شد.

همچنین در پایان گروه موسیقی «خوشنوا» نواهایی از موسیقی سنتی و آوای محلی و قومی همسایگان هیرمند را با سازهای سنتی و بومی این کشور (هارمونیوم، طبلاو رباب) با اجرای قطعات چون میهن، ملاممدجان، مولاعلی، ساربان و اشعار بیدل و شهریار در تالار ایران فرهنگستان هنر طنین انداز کردند.

گفتنی است نمایشگاه آثار هنرمندان معاصر افغانستان در سه رشته نقاشی، عکاسی و خوشنویسی تا پایان تیر ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا برپا شده است.

2 گروه شهرستانی عازم جشنواره تئاتر دانمارک می شوند

دو گروه شهرستانی در جشنواره بین المللی تئاتر دانمارک در سال 2011 حضور خواهند یافت.

نمایش «تبار خون» نوشته «آتیلاپسیانی» به کارگردانی «توحید معصومی» از گروه فراسو اردبیل و نمایش «شام آخر» نوشته «محمدرضا کوهستانی» به کارگردانی «احمد سلیمانی» از گروه ایده قم در فهرست انتخاب نهایی جشنواره تئاتر دانمارک قرار گرفتند.

این دعوت در پی حضور این دو نمایش در بیست وهشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و نخستین بازار تئاتر ایران انجام گرفته است.

این آثار در فهرست نهایی جشنواره قرار دارند که پس از ارزیابی، نتیجه به اطلاع گروه ها خواهد رسید