آرشیو سه‌شنبه ۳۰‌شهریور ۱۳۸۹، شماره ۲۹۴۹
جهان
۶

پیروزی حزب حاکم سوئد در انتخابات پارلمانی

حزب حاکم سوئد (راستگراهای میانه رو) در انتخابات پارلمانی این کشور که روز یکشنبه برگزار شد، موفق شد اکثریت آرا را به خود اختصاص دهد، اما آرای به دست آمده توسط این حزب به حد نصاب لازم برای کسب اکثریت پارلمان این کشور نرسید و به این ترتیب حزب حاکم سوئد اکثریت پارلمان را از دست داد. بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، ائتلاف فردریک رینفلدت نخست وزیر سوئد 2 / 49 درصد آرا و تنها 172 کرسی از 349 کرسی پارلمان را به دست آورد که این تعداد کمتر از اکثریت پارلمان این کشور است. حزب حاکم برای کسب اکثریت کرسی های پارلمان تنها به 3 رای بیشتر نیاز داشت. ائتلاف مخالف سوئد نیز در این انتخابات 7 / 43 درصد آرا و 157 کرسی را بدست آورد.

پس از اعلام نتایج، نخست وزیر سوئد در جمع هوادارانش در استکهلم گفت: پس از مشخص شدن نتایج این انتخابات معلوم شد که از حمایت زیادی در سوئد برخورداریم. با این حال وی اذعان کرد که این نتیجه ای نبود که وی به آن امید داشت. کارشناسان معتقدند عدم کسب اکثریت از سوی ائتلاف راست میانه باعث بروز مشکلاتی برای ائتلاف وی خواهد شد. نخست وزیر سوئد گفت: آشکارا اعلام کرده ام که ما با دموکرات ها همکاری نخواهیم کرد و به آنها وابسته نیستیم. برای به دست آوردن اکثریت به سوی حزب سبزها خواهم رفت.

پیروزی رینفلدت در این انتخابات باعث پایان 80 سال نفوذ سوسیال دموکرات ها در عرصه سیاست سوئد شد. براساس اطلاعات نهایی در مورد انتخابات سوئد مشخص شد که بیش از 82 درصد واجدان شرایط در انتخابات سوئد شرکت کرده اند.