آرشیو سه‌شنبه ۳۰‌شهریور ۱۳۸۹، شماره ۲۹۴۹
سلامت
۱۶

پوسیدگی دندان های دائمی کودکان در اثر بی توجهی

رئیس هیات مدیره انجمن دندانپزشکی کودکان ایران اعلام کرد که درصد زیادی از اولین کرسی دائمی دندان های کودکان در کشور به علت بی توجهی خانواده ها و عدم مراجعه به دندانپزشک پوسیده شده و از بین می رود.

به گزارش «جام جم»، دکتر مجتبی وحید گلپایگانی، عضو هیات علمی دومین همایش دندانپزشکان سراسر کشور با بیان این که حفظ و ترمیم دندان های شیری و اولین دندان های دایمی در کودکان و نوجوانان بسیار مهم است، گفت: اولین کرسی های دائمی دندان ها در 6 سالگی و در انتهای دهان، پشت دندان دوم کرسی شیری ظاهر می شوند و به علت شیارهای عمیقی که دارند، نیازمند مراقبت های بهداشتی ویژه ای هستند.

وی افزود: شکل خاص و زمان رویش اولین کرسی دائمی دندان ها به نحوی است که والدین کودکان تصور می کنند این کرسی، جزو دندان های شیری است به همین دلیل مراقبت های بهداشتی لازم از آن به عمل نمی آید که در نتیجه، احتمال پوسیدگی اولین کرسی دائمی در کودکان بسیار بالاست.

مدیرگروه بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: اولین کرسی دائمی دندان ها دارای شیارهای عمیقی است که با توجه به محل قرارگیری آن در انتهای دهان، می تواند باعث تجمع باقی مانده غذا در این شیارها و پوسیدگی آنها شود. بنابراین خانواده ها باید برای مراقبت های ویژه از اولین کرسی دائمی دندان ها، کودکان 6 ساله خود را حتما نزد دندانپزشک ببرند.

وی گفت: متاسفانه درصد بسیار بالایی از اولین کرسی دندان های دائمی کودکان کشور به علت غفلت خانواده ها در مراجعه به دندانپزشک و سن پایین کودکان و کم توجهی آنها در رعایت بهداشت دهان و دندان و همچنین مصرف بالای مواد قندی در این سنین دچار پوسیدگی می شود.