آرشیو سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۹، شماره ۲۹۷۲
جهان
۶

ناتو: بن لادن و ایمن الظواهری راحت زندگی می کنند

یک مقام ارشد ناتو اعلام کرد: اسامه بن لادن رهبر القاعده و ایمن الظواهری معاون وی در جایی نزدیک به یکدیگر در شمال غرب پاکستان پنهان شده اند، اما در کنار یکدیگر نیستند. براساس گزارش شبکه خبری سی. ان. ان، این مقام رسمی ناتو که به دلیل حساسیت مسائل اطلاعاتی خواست نامش فاش نشود، گفت: هیچ کدام از اعضای القاعده در حال حاضر در غار زندگی نمی کنند و رهبران ارشد القاعده در خانه های راحتی که توسط افراد محلی و برخی از اعضای سرویس اطلاعات پاکستان محفاظت می شود، زندگی می کنند.

این مقام رسمی ناتو تصریح کرد منطقه ای که اسامه بن لادن، رهبر القاعده احتمالادر اطراف آن در سال های اخیر در رفت و آمد بوده وابسته به منطقه کوهستانی چیترال در شمال غرب پاکستان نزدیک مرز چین در دره خرم در همسایگی منطقه تورا بورا افغانستان بوده است. وی به این موضوع اذعان کرد که اکنون استراتژی کلی، افزایش حملات هوایی و زمینی با هدف افزایش فشار به گروه های طالبان و شبه نظامیان در راستای قرار گرفتن در میز مذاکرات با دولت فعلی افغانستان است.

اما این مقام رسمی ناتو هشدار داد که هسته مرکزی طالبان همچون شورای کویته که توسط ملاعمر، رهبر طالبان اداره می شود یا گروه حقانی هنوز 30 هزار شبه نظامی در اختیار دارند. ملاعبدالذاکر، یک رهبر شبه نظامی نیز قدر ت خود را در جنوب افغانستان افزایش داده است.

شبه نظامیان در حالی توان و نیروهای خود را افزایش می دهند که دولت افغانستان روز یکشنبه از برنامه خود برای لغو فعالیت تمامی شرکت های خصوصی و پیمانکاران امنیتی عقب نشینی کرد، اما تنها یک روز پس از این تصمیم، روز گذشته شبه نظامیان طالبان با حمله به یک شرکت خصوصی امنیتی در منطقه «گرشک» ولایت هلمند، 8 نفر از محافظان امنیتی را کشتند.

این اتفاقات در حالی است که مردم افغانستان روز یکشنبه منتظر اعلام نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی بودند، اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد به دلیل آمار زیاد تقلب، این نتایج روز چهارشنبه اعلام خواهد شد.