آرشیو سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹، شماره ۳۰۴۰
سیاسی
۲

پادشاه عمان دستور عفو 101 زندانی ایرانی را صادر کرد

پادشاه عمان در دیدار وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در مسقط، همکاری های امنیتی و اقتصادی دو کشور را در صلح و ثبات منطقه بسیار موثر دانست.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سلطان قابوس با اشاره به توافق نامه امنیتی ایران و عمان که در مرداد سال 88 در سفر وی به ایران منعقد شد، افزود: علاوه بر همکاری های امنیتی، باید توسعه مناسبات دوجانبه در همه زمینه ها به ویژه همکاری های اقتصادی گسترش یابد.

پادشاه عمان همچنین به منطقه استراتژیک تنگه هرمز اشاره و تصریح کرد: تنگه هرمز نه فقط برای منطقه بلکه برای دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همکاری های امنیتی دو کشور ایران و عمان که هر دو در این تنگه حضور دارند به برقراری صلح و آرامش و ثبات در منطقه کمک خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به ترانزیت کالااز طریق ایران گفت: توسعه همکاری های اقتصادی چهارجانبه ترانزیت نقطه عطفی برای همکاری منطقه ای است و ایران می تواند به عنوان ترانزیت کالااز عمان به آسیای مرکزی نقش مهمی را ایفا کند. پادشاه عمان در پایان پیام دوستی و سلام گرم دولت و ملت عمان به رئیس جمهوری اسلامی ایران را به وزیر کشور ابلاغ کرد.

وزیر کشور نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر پادشاه عمان به ایران در سال گذشته و توافقات حاصل شده از جمله موافقت نامه امنیتی دو کشور در این سفر گفت: عمان در توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک دوست قدیمی بوده است. مصطفی محمدنجار با اشاره به تاکید رئیس جمهوری اسلامی ایران بر توسعه مناسبات با همسایگان بویژه با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان افزود: خوشبختانه این امر دستاوردهای خوبی داشته است.

وی تدابیر سلطان قابوس برای ثبات و صلح و دوستی در منطقه خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز را بسیار موثر دانست و افزود: نمونه آن ارسال کشتی صلح و دوستی عمان به بندرعباس بوده است. وی همچنین با قدردانی از ابتکار پادشاه عمان در خصوص ترانزیت کالاگفت: این اقدام باعث تقویت همکاری های اقتصادی کشورهای منطقه می شود و از این رو جمهوری اسلامی ایران اجلاس 4 جانبه ترانزیت را با حضور وزرای خارجه کشورهای ایران، عمان، ازبکستان و ترکمنستان برگزار کرد.

محمدنجار در پایان از دستور پادشاه عمان برای عفو 101 زندانی ایرانی در عمان قدردانی کرد.