آرشیو سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹، شماره ۳۰۴۰
جهان
۶

مقامات آمریکا جارد لافنر 22 ساله را متهم اصلی این ترور معرفی کردند

جزییات جدیدی از ترور نماینده دموکرات کنگره آمریکا

ترور گابریله گیفوردس، نماینده دموکرات کنگره در ایالت آریزونا به خبر نخست رسانه های آمریکایی تبدیل شده است. در حالی که این نماینده حامی اوباما هنوز در وضعیت کما به سر می برد، جزئیات تازه تری در مورد ترور وی و فرد مظنون منتشر شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات آمریکا فردی 22ساله را که گفته می شود مواد مخدر مصرف می کند، به تلاش برای ترور گابریله گیفوردس دموکرات در آریزونا متهم کردند. آنها همچنین اظهار داشتند که ترور این قانونگذار آمریکایی و کشتن افراد دیگر به دلایل سیاسی رخ داده است.

یافته ها از منزل شخصی این فرد در جنوب آریزونا چند سوال را که برای مردم ایجاد شده بود، پاسخ داد. قانونگذاران آمریکایی که نگران امنیت جان خود هستند، می پرسند: چه انگیزه ای باعث شده در خارج از یک سوپرمارکت فردی جان 6 نفر را بگیرد و 14 نفر دیگر را زخمی کند؟ گیفوردس 40 ساله پس از آن که از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت، در بیمارستان تاکسون تحت مراقبت های ویژه قرار گرفته است. پزشکان می گویند وی به محرک ها پاسخ می دهد و این آنها را امیدوار ساخته که شاید این قانونگذار دموکرات زنده بماند. در پرونده ای که در دادگاه علیه جارد لافنر، متهم پرونده تهیه شده، آمده است که وی سابقا با قانونگذاران دموکرات تماس داشته است.

اسناد بیانگر این است که این فرد در سال 2007 نامه ای تشکرآمیز از گیفوردس مبنی بر حضور وی در برنامه «کنگره در میان شما» دریافت کرده بود. بازرسان در بررسی محل زندگی خانواده این فرد پاکت نامه ای را پیدا کردند که کلمات «من تصمیمم را گرفته ام»، «ترور من» و «گیفوردس» نوشته شده بود و در کنار آن به نظر می رسد لافنر آن را امضا کرده باشد. در یک خبر دیگر در همین رابطه روزنامه آمریکایی شیکاگو تریبیون، دیروز فاش کرد که یک نماینده دیگر دموکرات کنگره آمریکا، به نام دنی دیویس نیز تهدید به مرگ شده است. به گفته این روزنامه، وی در دفترش یک نامه الکترونیکی تهدیدآمیز دریافت کرده بود که برروی آن نوشته شده بود: نفربعدی. دیویس اعلام کرد که وی معمولاچنین تهدیداتی را نادیده می گیرد اما جریان تیراندازی روز شنبه باعث شده است تا جوانب احتیاط را در نظر بگیرد.