آرشیو پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۹، شماره ۲۲۹۴
بانک و بیمه
۱۳

بهمنی می گوید:تمام برداشت های دولت از حساب ذخیره ارزی قانونی است

رییس کل بانک مرکزی با رد برخی ادعاها درباره برداشت بیش از حد مجاز دولت از حساب ذخیره ارزی گفت: تمام برداشت های دولت از حساب ذخیره ارزی براساس قانون است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمود بهمنی اظهار کرد: تمام آنچه که به حساب خزانه کشور واریز می شود، به طور دقیق مورد محاسبه قرار می گیرد. حساب ها کاملاشفاف و روشن است و اصلاچنین ادعایی صحت ندارد و کذب محض است.

بهمنی تصریح کرد: بانک مرکزی هیچ گاه نمی تواند خارج از ضابطه از حساب ذخیره ارزی مبلغی در اختیار دولت قرار دهد. به هر میزانی که دولت ارز در اختیاربانک مرکزی قرار می دهد، براساس قانون و ضابطه می توانیم قسمتی از آن را در اختیار دولت قرار دهیم. اینطور نیست که هر چقدر و به هر میزان که دولت مطالبه می کند، بتوانیم ریال در اختیارش قرار دهیم.وی افزود: دولت هم بیش از آن میزانی که در قانون تعیین شده است، از حساب ذخیره ارزی مطالبه نمی کند زیرا این پول متعلق به خزانه کشور وکل مردم است و چنین ادعاهایی صحت ندارد.رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا بانک ها مجاز به افزایش کارمزدها هستند، گفت: کارمزد بانک ها نه تنها افزایش نیافته است، بلکه تصمیم داریم میزان کارمزدهای بانکی کاهش پیدا کند. زیرا پیش از این سیستم بانکی به صورت سنتی اداره می شد، اما هم اکنون بخش اعظمی از سیستم بانک ها به صورت الکترونیک انجام می شود و به طور یقین هزینه ها پایین می آید.

بهمنی تصریح کرد: نه تنها کارمزدها افزایش نیافته، بلکه پایین تر هم می آید، اما تصمیم بر این است که رقابتی بین بانک ها ایجاد شود تا مردم بتوانند به بانکی مراجعه کنند که کارمزد پایین تری دارد.