آرشیو پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۹، شماره ۲۲۹۴
بانک و بیمه
۱۳

ثبات قیمت در بازار ارز و سکه

مسعودرضا طاهری

بهای طلادر بازار های جهانی به 10/1365 دلار رسید. بهای هر اونس طلادیروز تا ساعت 30/18 به وقت تهران با 90سنت افزایش نسبت به نرخ بسته شده 2/1364 دلاری پایان معاملات روز سه شنبه، به حد 10/1365 رسید.

روزهای گذشته خبر افزایش نرخ بهره سپرده و وام یکساله در چین که به ترتیب تا 3 درصد و 06/6 درصد افزایش یافته اند بر بازار های ارز و طلاتاثیرگذار بود. برخی تحلیلگران معتقدند که بالارفتن نرخ بهره در چین موجب افت ارزش ارزهای آسیایی شده است. چشم انداز منفی برای صادرات کشور های آسیایی دلیل آن اعلام شده است. وون کره جنوبی و پزو فیلیپین در پی این اتفاق با افت ارزش روبه رو بوده و احتمالابت تایلند نیز با کاهش ارزش مواجه شود.بازار ارز جهان تا روز جمعه در انتظار انتشار گزارش اشتغال آمریکا است. از سویی تحلیل گران چشم انداز تقویت یورو را به دلیل روند بهبود شرایط اقتصادی در جهان مطلوب تر ارزیابی می کنند. دیروز همچنین اعلام شد که نرخ رشد صادراتی در آلمان در ماه دسامبر نسبت به ماه نوامبر نیم درصد افزایش داشته است. از انگلیس نیز خبر می رسد که احتمال افزایش نرخ بهره در این کشور بر برابری پوند در مقابل دلار آمریکا تاثیر مثبت داشته است. دیروز برابری پوند به دلار به مرز 61/1 رسید.

روز گذشته قیمت سکه بهار آزادی با 1000 تومان افزایش به نرخ 358 هزار تومان بازگشت. سکه طرح قدیم، نیم سکه و ربع سکه بدون تغییر به ترتیب 417 هزار تومان، 179 هزار تومان و 92 هزار تومان فروخته شدند. در بازارارز یورو و دلار آمریکا نیز تغییری ثبت نشده و به ترتیب 1485 تومان و 1095 تومان به خریداران عرضه شدند.