آرشیو پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۹، شماره ۲۲۹۴
بورس کالا
۱۴

افزایش قیمت جهانی ورق

مرکز خدمات فولاد ایران- هفته گذشته قیمت ورق در آمریکا کمتر از یک درصد رشد داشت و حتی در مورد ورق گالوانیزه کمی کاهش قیمت نیز مشاهده شد.

شاخص قیمت ورق گرم استیل ایندکس 808 دلار هر شورت تن با 6 دلار رشد نسبت به هفته قبل ثبت شده و ورق سرد تنها 3/0 درصد رشد قیمت داشته به 894 دلار در هر شورت تن رسید.قیمت ورق گالوانیزه 7 دلار کاهش یافته به 928 دلار هر شورت تن رسید و ورق تخت 887 دلار در هر شورت تن با 13 دلار رشد ثبت شد.قابل ذکر است قیمت انواع ورق در بازار آمریکا در اوج 12 ماه اخیر قرار گرفته است. متوسط زمان تحویل نیز ثابت بود یا کمی تغییر کرد. مدت زمان تحویل ورق گرم 41 روز با 2روز کاهش و ورق سرد با 3 روز کاهش 52 روز و ورق گالوانیزه همچون گذشته 52 روز بود. مدت زمان تحویل ورق تخت نیز از 7 هفته به 46 روز رسید.

رشد چشمگیر قیمت ورق در اروپا

شاخص قیمت های استیل ایندکس حاکی از آن است که قیمت انواع ورق در شمال و جنوب اروپا رشد شدیدی داشته است.

در جنوب اروپا قیمت درب کارخانه ورق گرم با بیش از 3 درصد رشد به 624 یورو رسیده و قیمت ورق سرد و گالوانیزه نیز به میزان مشابهی رشد داشته است. قیمت ورق تخت نیز با 1/3 درصد رشد به رکورد جدید سالانه 707 یورو رسیده است. متوسط زمان تحویل همه ورق ها نیز در این منطقه نسبت به هفته قبل کوتاه تر شده است.در شمال اروپا قیمت ورق سرد 35 یورو بالارفته به 705 یورو رسید و قیمت ورق گرم و گالوانیزه نیز بالارفت، ولی ورق تخت ثابت بود.در شمال آمریکا قیمت فوب میدوست ورق سرد و گرم رکورد جدید ثبت نمود و حدود 100 دلار در هر شورت تن نسبت به یک ماه قبل بالاتر است و ورق تخت نیز در اوج 887 دلار در هر شورت تن قرار دارد.شاخص قیمت درب کارخانه میلگرد در شمال اروپا ثابت بود و 575 یورو ثبت شد. متوسط قیمت بیلت بورس لندن افت 29 دلاری داشت و به 527 دلار رسید، از این رو اختلاف قیمت با میلگرد شمال اروپا به 262 دلار افزایش یافت. قیمت میلگرد جنوب اروپا رشدی جزئی داشت و اختلاف قیمت آن با بیلت بورس لندن نسبت به هفته قبل 38 دلار بیشتر شد.