آرشیو پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۹، شماره ۲۲۹۴
خودرو
۱۶

رشد30 درصدی تولید خودروسازان بخش خصوصی

گروه خودرو – خودروسازان بخش خصوصی در 10 ماه سال جاری رشد 30/30 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کردند.

براساس آمار اعلام شده از سوی انجمن خودروسازان، خصوصی سازها در 10 ماه سال جاری در مجموع موفق به تولید 19 هزار و 447 دستگاه انواع خودرو سواری شدند.

رشد تولید خصوصی سازان را شاید بتوان به رشد 52 درصدی واردات قطعات CKD (قطعات منفصله) در 10 ماه سال جاری ربط داد، قطعاتی که منجر به رشد 30/30 درصدی خودروسازان بخش خصوصی شده است.

آمار مذکور هرچند نشان دهنده رشد تولید اکثر خصوصی سازان در 10 ماه سال جاری است، اما در مقابل برخی از خصوصی سازها نیز در مدت زمان مذکور با توقف کامل تولید مواجه بودند. براین اساس شرکت راین خودرو در 10 ماه سال جاری با تولید 3 هزار و 991 دستگاه خودرو موفق به رشد 5/2 درصدی تولید شد، مدیران خودرو نیز در این مدت با تولید شش هزار و 3 دستگاه خودرو توانست به رشد 5/147 درصدی دست پیدا کند، سناباد خودرو نیز در این مدت 538 دستگاه خودرو به تولید رساند، اما گروه بهمن که بیشترین تولید در بخش خصوصی را دارد در 10 ماه سال جاری در مجموع موفق به تولید 7 هزار و 208 دستگاه خودرو شد و رشد 8/9 درصدی را در کارنامه تولیدی خود به ثبت رساند. کرمان موتور نیز در مدت زمان مذکور، رشد 9/6 درصدی را تجربه کرد.

در مقابل شرکت های مذکور که رشد تولید را تجربه کردند شرکت های زاگرس خودرو، بنیان توسعه پارس و تاپکو با توقف کامل خطوط تولید مواجه شدند که این امر بر روند کارنامه تولیدی بخش خصوصی تاثیر بسیاری داشته است.