آرشیو شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹، شماره ۳۰۶۵
موسیقی
۸
نغمه نو

کرشمه های بربط با نوای تنبک

امیرسعید بورنگ

این روزها اهالی موسیقی از پایان خواننده سالاری می گویند. با این حال همچنان خواننده عاملی برای جذب مخاطب محسوب می شود و مخاطب همچنان به شنیدن صدای خوانندگان محبوب خودشان علاقه نشان می دهند. گواه این ادعا را می توان در استقبال مخاطبان از کنسرت هایی دانست که از خوانندگان به نام موسیقی بهره برده است. این موضوع در مورد آلبوم های موسیقی هم مصداق دارد.

با توجه به این موارد، شاید شنیدن آلبومی که بدون خواننده و براساس موسیقی سازی شکل گرفته، دراین دوره تجربه ای متفاوت باشد؛ دوره ای که موسیقی بی کلام مخاطب کمتری دارد و ناشران به انتشار آلبوم هایی اینچنینی رغبت نشان نمی دهند.

آلبوم موسیقی «در لحظه» شامل دو نوازی بهنام معصومی، نوازنده تنبک و بابک غسالی، آهنگساز و نوازنده بربط است که برخلاف موج خواننده سالاری در میان مخاطبان تنها به اجرای موسیقی سازی پرداخته است.

این آلبوم شامل 6 قطعه به نام های نوا، ضربی بی نوا، ماهور، اصفهان، ضربی اصفهان و بیات ترک است که براساس رویکردی بر هنر بداهه نوازی بربط و تنبک شکل گرفته است.

بابک غسالی در مقام نوازنده بربط و آهنگساز در جلد این آلبوم نوشته است: «این بداهه نوازی نشات گرفته از یک بیان شخصی است، بدون هیچ برداشتی از ردیف موسیقی ایرانی و تنها بر مبنای مدگردی موسیقی ایران زمین تشکیل یافته است. تفکر حاکم بر این اثر متکی بر یک جمله از پیش ساخته نبوده، بلکه متاثر از احساسی درونی و لحظه ای و در عین حال بیانگر اصالت ایرانی آن است.

به تعبیری دیگر پیشروی در این اثر برپایه یک ریتم خاص نبوده، بلکه ریتم ها در هر لحظه و تحت تاثیر احساسات نوازنده در تغییر است تا بیانگر تلاش این مجموعه در ارائه تجربه ای بر پایه بداهه نوازی با ساز و بربط باشد.» حسین بهروزی نیا، بربط نواز و عضو گروه دستان در توصیف نوازندگان واین آلبوم نوشته است:«همیشه آرزو داشتم بربط این ساز 1500 ساله دوباره جایگاه واقعی خود را در عرصه موسیقی ایرانی بیابد. جای بسی خرسندی است که امروز شاهد هنرمندانی همچون بابک غسالی هستیم که پا به صحنه هنر موسیقی گذاشته و با ارائه کارهایی از این دست، زمینه ساز پیشرفت و تعالی این ساز و در نهایت موسیقی ایرانی را فراهم می سازند. با امید به شنیدن آثار دیگری از این هنرمند جوان در آینده.»

آلبوم موسیقی در لحظه از سوی موسسه فرهنگی هنری آوای شبلی منتشر شده است.