آرشیو شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۹، شماره ۱۹۸۷۳
اخبار اقتصادی
۴

برگزاری جشنواره کشوری فرش از سال آینده

وزیر بازرگانی با تاکید بر اینکه بازار داخلی فرش دستباف همچون بازار خارجی این محصول باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: تجارت داخلی فرش دستباف با تخفیف 10 درصدی در 700 فروشگاه و در 14 استان رونق می گیرد.

مهدی غضنفری فرش دستباف ایران را پیشینه ای گرانقدار در تاریخ، هنر، فرهنگ و هویت این سرزمین دانست و گفت: از نگاه دیگر این محصول، اعتباری جهانی و شهرتی ارزنده داشته و کالایی ارزآور برای کشور محسوب می شود که همواره به عنوان یکی از مهم ترین اقلام صادرات غیرنفتی مطرح بوده و از سوی دیگر صنعتی اشتغالزا به شمار می آید.

وی با بیان این که فرش ایرانی با اقتصاد و اشتغال خانوارهای ایرانی گره خورده است، نقش اقتصادی این محصول در حوزه داخلی و خارجی برای کشور را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: تولیدکنندگان ایرانی با تولید سالانه بیش از 5 میلیون متر مربع انواع فرش دستباف که بیش از دو سوم آن صادراتی است، جایگاه ویژه و یگانه ای در میان رقبا دارند.

غضنفری، مطرح شدن ایده برگزاری جشنواره فروش فرش دستباف با شعار محوری «هر فروشگاه یک نمایشگاه» از سوی مرکز ملی فرش ایران را اقدامی شایسته در مسیر توجه به بازار داخلی فرش دستباف عنوان نمود و ابراز امیدواری کرد که این حرکت در گام نخست توفیق خوبی را به دست آورد.

وزیر بازرگانی رونق بخشیدن مجدد به تجارت داخلی فرش دستباف، آشنا ساختن نسل جدید با ویژگی ها و ارزش های این دستباف های ارزشمند و نیز شناساندن دوباره محاسن و خصایص این هنر- صنعت بومی و ملی به مردم کشورمان را اصلی ترین اهداف جشنواره فرش دستباف برشمرد و گفت: این جشنواره امسال در 14 استان کشور با حدود 700 فروشگاه به طور همزمان در حال برگزاری است و به لطف خدا سال آتی در کل کشور به مرحله اجرا درخواهد آمد.