آرشیو چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۹، شماره ۲۳۱۶
بورس کالا
۱۵

خبر

آیین نامه بورس نفت در حال تدوین

ایسنا - رییس اداره بررسی اقتصادی و قیمت گذاری شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: به دلیل شرایط خاص بورس نفت، آیین نامه جداگانه ای در حال تدوین است.

محمدرضا شادمانی با اعلام این که افتتاح بورس نفت طبق اعلام 12 فروردین 1390 خواهد بود، گفت: البته بورس نفت عملابا عرضه حلال ها، گوگرد، وکیوم باتوم، لوکات و ایزوریسایکل راه اندازی شده است.

وی افزود: البته با توجه به اینکه نفت کوره و نفت خام در اقتصاد نقش بسزایی دارند، باید برای آنها سازوکاری جداگانه دیده شود که عرضه نفت کوره در بورس گام بلندی در این زمینه خواهد بود.

او با اشاره به اینکه استقرار بورس نفت در کیش به منظور صادرات فرآورده های نفتی و صرفه اقتصادی آن برای خریدار است، گفت: خوشبختانه سیستم بورس به گونه ای خواهد بود که به افراد این امکان را می دهد تا از طریق اینترنت خرید خود را انجام دهند؛ به گونه ای که مشتری مشکلی در تامین نیاز خود نداشته باشد.

رشد 25 تا 35 درصدی صادرات و فروش آلومینیوم

خبرگزاری مهر - میزان صادرات و فروش شمش آلومینیوم و صنایع جانبی در 11 ماهه امسال بین 25 تا 35 درصد رشد یافت.

تا ابتدای اسفند ماه سال جاری میزان صادرات و فروش این بخش به مرز 315 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 5/35 درصدی همراه بود.

در همین حال صادرات پودر آلومینا نیز از رشد 631درصدی برخوردار شد. در این مدت شرکت آلومینای ایران بیش از 18هزار و 300تن از این محصول را به خارج کشور صادر کرد. پودر آلومینا ماده اصلی تولید شمش آلومینیوم محسوب می شود.

از سوی دیگر شرکت های تولیدکننده شمش آلومینیوم و پودر آلومینا در کشور 405 میلیارد تومان در بازار داخلی محصول فروختند که این رقم نشان از رشد 25 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 1388 می دهد.

تا ابتدای اسفندماه همچنین بیش از 276هزار تن شمش آلومینیوم در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با حدود 7درصد افزایش همراه شد. تولید شمش آلومینیوم تا ابتدای اسفند ماه سال گذشته به 2/258 هزار تن رسیده بود. در سال جاری بیشترین سهم تولید مربوط به شرکت ایرالکو و پس از آن نیز المهدی و هرمزآل قرار گرفتند.