آرشیو چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۹، شماره ۲۳۱۶
خبر
۶
خبر

مرکز پژوهش های مجلس:صنعت برق در سال آینده با بحران روبه رو خواهد شد

بودجه، منابع و مصارف صنعت برق و اعتبارات مربوط به فصل انرژی در قالب لایحه بودجه سال 1390 در مرکز پژوهش های مجلس بررسی شد و این مرکز تاکید کرد که «صنعت برق در سال 1390 با کمبود شدید منابع برای سرمایه گذاری و توسعه مواجه خواهد شد. به طوری که حتی قادر به پرداخت بدهی های سال های قبل نیز نخواهد شد و اگر این وضع ادامه پیدا کند، صنعت برق با بحران فاجعه آمیز مواجه می شود.»

به گزارش دنیای اقتصاد، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز در گزارشی با اعلام این مطلب که در لایحه بودجه سال 1390 کل کشور، با توجه به قانون هدفمندکردن یارانه ها، در بخش منابع و مصارف جاری تراز مناسبی وجود دارد، اضافه کرد: با این وصف در بخش منابع و مصارف سرمایه ای به دلیل اتکا به منابع و درآمد صوری، عملادولت نه تنها منابعی برای سرمایه گذاری در این صنعت (که در برنامه پنجم توسعه به آن تاکید شده) تمهید نکرده است، بلکه حتی توان پرداخت دیون باقیمانده سنوات گذشته و سال جاری را نیز نخواهد داشت. در عین حال لازم است در جزء «الف» بند «30» ماده واحده تغییراتی در سقف واگذاری ها ایجاد شود تا شرایط برای پرداخت بدهی های وزارت نیرو فراهم آید. مرکز پژوهش ها در ادامه افزود: با توجه به وجود منابع صوری که در لایحه بودجه برای سرمایه گذاری در صنعت برق دیده شده است، این صنعت در سال 1390 با کمبود شدید منابع برای سرمایه گذاری و توسعه مواجه خواهد شد. به طوری که حتی قادر به پرداخت بدهی های سال های قبل نیز نخواهد شد و اگر این وضع ادامه پیدا کند، صنعت برق با بحران فاجعه آمیز مواجه می شود که برای کاهش این مشکلات پیشنهاد می شود:

1 – درآمد حاصل از فروش برق در سال آینده بر مبنای قیمت مصوب، تماما به حساب توانیر واریز شود.

2 – هزینه انشعاب برق در سال 1390 بر مبنای قیمت تمام شده محاسبه شود.

3 – وزارت نیرو مکلف شود تلفات شبکه را در سال 1390 معادل 3 درصد کاهش دهد.

4 – به منظور جبران کمبود منابع مالی صنعت برق و تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این صنعت، قیمت سوخت فسیلی (گاز) برای این بخش معادل قیمت فروش به وزارت نیرو محاسبه شود.