آرشیو شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰، شماره ۲۳۴۱
استان ها
۲۳

افزایش حجم صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی

علی نیک رفتار

دنیای اقتصاد- تبریز- ناظر گمرکات استان آذربایجان شرقی از افزایش 19 درصدی ارزش صادرات استان در سال 89 نسبت به سال 88 خبر داد.

رحمان شریفی میزان صادرات کالااز گمرکات استان در سال 89 را 716 هزار تن به ارزش بیش از 626 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این رقم صادرات از نظر وزن 42 درصد نسبت به سال پیش افزایش نشان می دهد.

شریفی عمده اقلام صادراتی را محصولات معدنی، نباتی، صنایع غذایی، شیمیایی، مصنوعات شیشه، پوست و چرم برشمرد و گفت: این اقلام کالاها به 28 کشور جهان صادر شده است. وی از واردات 576 هزار تن کالااز گمرکات استان به ارزش بیش از یک میلیارد دلار در سال 89 هم خبر داد و افزود: واردات سال 89 نسبت به سال 88 از نظر وزن 16 درصد و از نظر ارزش 5 درصد کاهش داشته است. شریفی عمده کالاهای وارداتی را شامل: مواد اولیه تولیدی، چوب و اشیای چوبی، ماشین آلات صنعتی و مکانیکی عنوان کرد و یادآور شد این کالاها از 30 کشور دنیا پس از انجام تشریفات گمرکی وارد کشور شده است. شریفی رقم گمرکات آذربایجان شرقی در سال 89 را دو هزار و 727 میلیارد ریال اعلام و گفت: این میزان درآمد نسبت به سال 88 رشد 14 درصدی داشته است. ناظر گمرکات استان همچنین از تردد بیش از دو میلیون مسافر از مرزهای زمینی، هوائی و ریلی استان در سال 89 خبر داد و خاطرنشان ساخت: مسافر ورودی و خروجی استان نسبت به سال 88 به ترتیب 55 و 56 درصد فزونی یافته است.