آرشیو شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰، شماره ۲۳۴۱
خبر
۸

مرکز پژوهش ها: اعتبارات کشاورزی به صندوق توسعه ملی حواله نشود

مرکز پژوهش های مجلس وضعیت بودجه بخش کشاورزی را در قالب لایحه بودجه سال 1390 بررسی و پیشنهاد کرد اعتبارات عمرانی بخش کشاورزی به صندوق ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی حواله نشود.

به گزارش دنیای اقتصاد، در اظهارنظر دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در مورد اعتبارات بخش کشاورزی در لایحه بودجه سال 1390 آمده است: لایحه بودجه، با توجه به افزایش قابل توجه بودجه تملک دارایی سرمایه ای و کل بودجه بخش کشاورزی از نظر افزایش های صورت گرفته مثبت ارزیابی می شود، البته بروز آثار اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها قسمتی از افزایش اعتبارات بخش کشاورزی و منابع طبیعی را خنثی خواهد کرد. لایحه بودجه سال 1390 می باید در راستای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه باشد، اما به نظر می رسد اکثر برنامه ها و طرح های پیشنهادی ادامه اهداف برنامه چهارم توسعه بوده، با این تفاوت که اعتبارات تخصیص یافته به آنها افزایش یا کاهش داشته است، لذا تامین کننده اهداف کمی قانون برنامه پنجم توسعه نخواهد بود.

مرکز پژوهش ها همچنین در مورد بودجه بخش کشاورزی پیشنهاد کرد: 1- صد درصد اعتبارات کشاورزی مقرر در اعتبارات استانی سال 1390 تخصیص یابد. 2- اعتبارات عمرانی بخش کشاورزی، مقرر شده در قالب اعتبارات متفرقه، از این قالب خارج و در قالب برنامه ای که دارای کد و ردیف مشخص باشد قرار گیرد. 3- اعتبارات عمرانی بخش کشاورزی به صندوق ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی حواله نشود. 4- در بودجه سال 1390 نیز به نحوه کنترل واردات محصولات کشاورزی تاکید شود.