آرشیو شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰، شماره ۲۳۴۱
بورس کالا
۱۵

بازار مواد اولیه

بازار سنگ آهن متاثر از رکود بازار فولاد

مرکز خدمات فولاد ایران- روز سه شنبه قیمت سنگ آهن در بازار نقدی چین یک درصد افت کرد و روند بازار فولاد همچنان روی بازار سنگ آهن تاثیرگذار شد.

دو روز گذشته قیمت سنگ آهن وارداتی در چین 2 تا 3 دلار کاهش یافته است. خریداران چینی که از بازار فولاد ناامید شدند حال از بازار سنگ آهن خارج شده اند هندی ها نیز سعی دارند قیمت را ثابت نگه دارند.

در واقع خرید فولاد سازان چینی در سه هفته گذشته به اوج نرسید چون هنوز در حال بررسی بازار بودند. 75 میلیون تن سنگ آهن وارداتی در بنادر چین نیز برای رفع نیازشان کافی است. از این رو اغلب معاملات انجام شده تنها سفته بازی بوده که از جانب تجار انجام گرفته است.

از طرفی برخی از فروشنده ها معتقدند این روند نزولی موقتی است و حرکت احتیاطی خریداران است. در هر حال بازار در ابهام است. قیمت فولاد در بازار چین که به رغم سیاست های دولت چین برای کنترل بازار، 12 روز ابتدایی آوریل صعودی بود، یک هفته ای است که نزولی شده است.

بازار قراضه در شمال چین نزولی شد

مرکز خدمات فولاد ایران- در بازار شمال چین قیمت قراضه نزولی شده و از اول هفته 5 تا 8 دلار افت داشته به 574 تا 582 دلار با 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده رسیده است.

علت این کاهش قیمت افت قیمت بیلت است که با توجه به جو منفی بازار از شنبه هفته سپری شده تاکنون 15 دلار افت داشته است. بسیاری از کارخانه های این منطقه سیاست انتظار در پیش گرفته اند و قصد دارند تا زمانی که قراضه مورد نیازشان را تامین نکنند قیمت خرید را کاهش ندهند، البته تنها در صورتی قیمت قراضه نزولی خواهد بود که بیلت نیز تا دو هفته آینده به کاهش قیمت ادامه دهد.

قراضه آمریکا؛ رو به پایین

همچنین هنوز معلوم نیست نحوه قیمت گذاری قراضه در بازار آمریکا در ماه مه چگونه خواهد بود؟ چه بسا ثابت یا رو به پایین باشد. برخی قیمت را ثابت می بینند و برخی تا 40 دلار در هر لانگ تن پیش بینی افت قیمت داشته اند. برآورد شده افت قیمت قراضه خرد شده بیشتر باشد. در حال حاضر قیمت قراضه خرد شده در آمریکا 452 دلار به ازای هر لانگ تن است