آرشیو یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰، شماره ۲۳۴۲
صنعت و معدن
۳

گزیده اخبار

ورود کولر گازی - خورشیدی

گروه انرژی- نگرانی از مصرف بی رویه برق توسط کولرهای گازی در حالی این روزها افزایش یافته که مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) از ورود کولرهای گازی- خورشیدی کم مصرف برای کاهش قابل توجه مصرف برق خبر می دهد.

«سعید مهذب ترابی» به «ایسنا»، گفت: «استفاده از این کولرها بیش از 30 درصد در مصرف برق صرفه جویی می کند. این کولرها در حال حاضر از خارج از کشور وارد می شوند، ولی تولیدکنندگان داخلی نیز برای تولید این محصول کار خود را آغاز کرده اند.»

«سیمان گلستان» به روز بهره برداری رسید

کارخانه سیمان «پیوند گلستان» با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن آماده افتتاح رسمی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، این کارخانه تولید کلینکر را از روز هفتم اسفند ماه گذشته آغاز کرده و در حال حاضر در انتظار افتتاح رسمی قرار دارد. ظرفیت تولید روزانه کارخانه سیمان «پیوند گلستان» 3300 تن سیمان خاکستری است که ظرفیت سالانه آن به یک میلیون تن می رسد. نزدیک به 70 درصد از تجهیزات این کارخانه توسط شرکت های ایرانی ساخته و مابقی از خارج کشور تامین شده است. برای اجرای این پروژه تا کنون 152 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که معادل 5/24 میلیون یورو آن به صورت ارزی بوده است.

صرفه جویی 6میلیارد ریالی در مصرف حامل های انرژی

پتروشیمی پارس در 6 ماهه دوم سال 1389 موفق به صرفه جویی اقتصادی 6 میلیارد و 400 میلیون ریالی در مصرف حامل های انرژی در واحدهای تولیدی شده است.

مهندس «قنبریان»، رییس خدمات فنی شرکت پتروشیمی پارس با بیان این مطلب افزود: «با راه اندازی واحد مدیریت و کنترل انرژی در این شرکت، مصرف حامل های انرژی مورد پایش دقیق قرار گرفته است.» به گفته وی، کمیته انرژی که وظیفه مقایسه میزان مصرف حامل های انرژی با میزان مجاز مصرف در طراحی واحدها را بر عهده دارد، با اعمال تغییرات سخت افزاری، نرم افزاری و فرآیندی، به ارائه راهکارهای عملیاتی در زمینه بهینه سازی مصرف حامل های انرژی در واحدهای تولیدی پرداخته و این امر سبب جلوگیری از هدررفتن منابع انرژی شده است. «قنبریان» خاطرنشان کرد: «شرکت پتروشیمی پارس بنا دارد در سال جهاد اقتصادی با راهبرد «تولید اقتصادی، تفکر سیستمی و مدیریت علمی» در راستای تثبیت و تامین آرمان «برترین تولیدکننده مواد پایه و سوخت پاک در صنعت پتروشیمی کشور» گام بردارد.