آرشیو یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰، شماره ۲۳۴۲
بانک و بیمه
۱۳

طی 9 ماهه نخست سال 89 ثبت شد

سود 2/4 میلیارد دلاری ایران از واردات طلا

فارس- واردات 186 تن طلادر سال گذشته به ارزش 8/4 میلیارد دلار، سود بیش از 2/4 میلیارد دلاری را برای ایران در پی داشته است. مسوولان دولتی در حالی اقدام ایران به تشدید واردات طلادر سال گذشته را آگاهانه اعلام کردند که با حساب سرانگشتی کسب سود حدود دو برابری از این اقدام در پی افزایش قابل توجه قیمت های جهانی طلاعاید کشور شده است.

بنابراین گزارش، در 9 ماهه سال گذشته 186 تن طلابه ارزش 8/4 میلیارد دلار وارد کشور شده است که این میزان طلامعادل بیش از 5 میلیون و 942 هزار اونس می شود. (هر اونس طلامعادل 1/31 گرم) افزایش قیمت جهانی طلادر یک سال گذشته بی سابقه بوده است؛ به طوری که قیمت جهانی هر اونس طلااز حدود 1100 دلار در اوایل سال گذشته به بیش از 1500 دلار در حال حاضر رسیده است.

در حالی 9/5 میلیون اونس طلادر سال گذشته به قیمت 8/4 میلیارد دلار وارد کشور شد که با قیمت امروز هر اونس یعنی 1505 دلار، ارزش این میزان طلابیش از 9 میلیارد دلار برآورد می شود که نشان دهنده سود حداقل 2/4 میلیارد دلاری ایران از واردات طلادر 9 ماهه سال گذشته است و اگر روند واردات ادامه داشته باشد، قطعا سود حاصل از آن بیش از این رقم برآورد می شود.

حذف آمار واردات طلااز گزارش های گمرک

از سوی دیگر آمار واردات شمش طلابه کشور از گزارش های ماهانه گمرک حذف شد. افزایش شدید واردات طلابه کشور در سال گذشته به یکی از سیاست های مهم و اساسی دولت تبدیل شده بود؛ به طوری که حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز اخیرا از واردات آگاهانه طلابه کشور در سال گذشته خبر داد. بر اساس گزارش های ماهانه ای که گمرک منتشر می کند تا آذر ماه سال گذشته یعنی طی 9 ماه بیش از 186 تن طلابه ارزش 8/4 میلیارد دلار وارد کشور شد که این رقم در مقایسه با واردات 22 تن طلابه کشور در سال 88 بیش از 8 برابر رشد نشان می دهد.

این در حالی است که آمار واردات طلااز گزارش های ماهانه گمرک از دی ماه سال گذشته حذف شده و دیگر رقمی درباره میزان واردات طلابه کشور ارائه نمی شود.