آرشیو چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰، شماره ۱۹۹۲۹
شهرستان ها
۱۱

آغاز مرمت قلعه و ساباط بهاباد

یزد- خبرنگار کیهان:

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بهاباد از آغاز عملیات مرمت و بازسازی قلعه و ساباط بهاباد خبر داد.

مهدی جمالیان با اشاره به اهمیت احیای بافت تاریخی قلعه و ساباط بهاباد اظهار داشت: قلعه بهاباد و بناهای موجود در آن با قدمت بیش از 500 سال دارای آثار تاریخی ارزشمندی نظیر مجموعه حاج مهدی، مسجد، آب انبار، حسینیه، حمام و... است و از دوره زندیه به یادگار مانده است.

وی خاطرنشان کرد: این قلعه دارای برج هایی با ارتفاع 9 متر بوده و در گذشته نقش بسیار مهمی در ایجاد امنیت ایفا می کرده است.

جمالیان با تشریح اینکه ساباط ها یا کوچه های سرپوشیده نقش بسیار مهم و کلیدی در بافت تاریخی شهرهای کویری دارند، افزود: یکی از کارکردهای ساباط پدید آوردن سایه و جایگاهی خنک برای رهگذران است و به علت نیمه پوشیده بودن در زمستان سبب گرم تر شدن هوای درون ساباط از بیرون آن می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: همچنین ساباط ها سبب پدید آمدن یکپارچگی و پایداری خانه های اطراف خود می شوند و به آنان در پایداری در برابر نیروهای پدید آمده از فشار سازه کمک می کند ضمن اینکه این عنصر ارزشمند معماری بر فضاهای عبوری نیز تاثیرگذار است.