آرشیو شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰، شماره ۴۸۱۳
بین الملل
۶

فرماندهی نیروی زمینی ناتو به ترکیه منتقل شد

نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل، انتقال مرکز فرماندهی نیروهای زمینی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شهر ازمیر در ترکیه را به تصویب رساند.

به گزارش تلویزیون دولتی ترکیه، تصمیم ناتو در این مورد در نشست دیروز (چهارشنبه) وزرای دفاع ناتو در بروکسل اتخاذ شد. آندرس راسموسن، دبیرکل ناتو در اطلاعیه کتبی با اعلام این مطلب افزود: ناتو تصمیم دارد در عین صرفه جویی پایگاه های خود را بیش از پیش فعال کند. بر پایه این گزارش، پایگاه هوایی ناتو در شهر ازمیر ترکیه به مرکز فرماندهی نیروی زمینی ناتو تبدیل خواهد شد. دو روز پیش وجدی گونول، وزیر دفاع ترکیه گفته بود امیدوارم اقدام ناتو در انتقال مرکز فرماندهی نیروی زمینی این سازمان، برای مردم شهر ازمیر (واقع در کناره دریای اژه در غرب ترکیه) همراه با خیر و برکت باشد.

تشدید اختلاف روسیه و ناتو بر سر سپرهای موشکی

اختلاف مسکو و بروکسل بر سر سپر موشکی در اجلاس اخیر این سازمان تشدید شد. وزرای دفاع روسیه و امریکا در حاشیه نشست شورای روسیه و ناتو در بروکسل دیدار و در زمینه توسعه همکاری های نظامی، بویژه درخصوص ایجاد سپر موشکی اروپایی با یکدیگر گفت وگو کردند. وزیر دفاع روسیه پیش تر اعلام کرده بود که حل مشکلات مربوط به ایجاد سامانه دفاع ضد موشکی اروپایی بستگی به مواضع امریکا و نه ناتو دارد. این در حالی است که آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو در کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست شورای روسیه و ناتو در سطح وزرای دفاع دو طرف، اعلام کرد که پیمان آتلانتیک شمالی قصد ندارد به روسیه ضمانت حقوقی در رابطه با عدم جهت گیری ضدروسی سامانه دفاع ضد موشکی بدهد. وزرای دفاع 28 کشور عضو ناتو همچنین در جدیدترین نشست خود در بروکسل، موافقت خود را با بسته شدن تعدادی از پایگاه های نظامی این سازمان در اروپا، اعلام داشته و قانون آن را به تصویب رساندند. همچنین اجلاس سران اتحادیه اروپا و روسیه دیروز رسما در روسیه گشایش یافت؛ اجلاسی که پیدا کردن راه حل اختلاف موجود بر سر تحریم واردات سبزیجات اروپا توسط روسیه را محور خود قرار داده است.