آرشیو دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰، شماره ۳۱۵۷
ایران
۱۵

مشاهده لارو پشه در آب آشامیدنی شهر زابل

آب شهر زابل سال هاست که بدون سیستم تصفیه وارد لوله های شهری می شود

در پی مشاهده نوعی کرم قرمزرنگ در آب آشامیدنی شهر زابل، گروهی مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی زابل و آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان تشکیل شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در این خصوص، به ایسنا گفت: 2 هفته قبل فردی با در دست داشتن کرم «لارو» به اداره آب و فاضلاب شکایتی ارائه داد که این موضوع پیگیری شد، اما موردی دیگر از این کرم در آب شرب مشاهده نشد، اما این فرد با در دست داشتن کرم، این موضوع را رسانه ای کرده است.

محمدرضا کرمی نژاد افزود: آب زابل همان آبی است که سال های سال وارد لوله های شهری می شود و این آب تصفیه خانه ندارد و تصفیه خانه زابل به احتمال زیاد تا 3 ماه دیگر به بهره برداری می رسد و در مدار قرار می گیرد.کرمی نژاد اظهار کرد: از نظر آب و فاضلاب، آبی که تصفیه نشده باشد آب شرب نیست و آب شهرستان زابل به دلیل تصفیه نشدن آب شرب محسوب نمی شود که این از دیرباز بوده است!

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز در این خصوص گفت: پس از اعلام مشاهده کرم در آب شرب شهرستان زابل، بلافاصله گروه مشترکی بین اداره آب و فاضلاب و کارشناسان علوم پزشکی تشکیل شد و تمامی اماکنی که انتظار می رفت مورد بازدید قرار گرفت.

دکتر محمدحسین اژدری افزود: در این خصوص مسائل درمانی و پیشگیری های لازم صورت گرفت و هیات های بازرسی در مراکز درمانی و بیمارستان ها مستقر شده اند و همه موارد مشکوک را بررسی می کنند.

وی افزود: کرم های مشاهده شده در آب از نوع لارو هستند و لارو تخم پشه است که در مرحله قبل از پشه شدن، به شکل کرم دیده می شود.