آرشیو یکشنبه ۵ تیر ۱۳۹۰، شماره ۱۲۷۹
جهان
۶

تلفات در گیری های روز جمعه سوریه

مخالفان حکومت سوریه می گویند که نیروهای امنیتی دست کم 15 نفر از معترضان را در درگیری های روز جمعه در این کشور کشته اند. به گفته فعالان حقوق بشر، پنج نفر در حالی که بعد از نماز جمعه، مسجدی واقع در حومه دمشق، پایتخت سوریه، را ترک می کردند به ضرب گلوله کشته شدند. تیراندازی نیروهای دولتی به سوی تظاهر کنندگان در دمشق هم حداقل

سه کشته برجای گذاشته است. دست کم دو نفر دیگر هم در شهر حمص کشته شدند. به گزارش بی. بی. سی، مقام های سوریه عده ای مرد مسلح ناشناس را مسوول قتل این افراد دانسته و گفته اند که تعدادی از نیروهای امنیتی هم جان خود را از دست داده اند. روز جمعه هزاران نفر در شهرهای مختلف در تظاهرات هفتگی خواهان برکناری بشار اسد، رییس جمهوری سوریه شده اند.

بر اساس گزارش ها، نیروهای امنیتی دست کم در دو منطقه در دمشق، برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرده اند و به سمت تظاهرکنندگان تیراندازی کرده اند. گزارش شده است که در چندین شهر دیگر سوریه از جمله در شهر حمص، تظاهرات بزرگی برگزار شده است. نیروهای امنیتی در شهر الکسوه در جنوب دمشق هم به سمت معترضان تیراندازی کرده اند. پیش از این، فعالان سیاسی مخالف دولت سوریه، از معترضان این کشور خواسته بودند تا برای افزایش فشارها بر بشار اسد، رییس جمهوری این کشور، بعد از نماز جمعه 24 ژوئن، دست به تظاهرات بزنند. در فراخوانی که در سایت فیس بوک منتشر شد، «بشار دیگر رییس جمهور من نیست و دولتش دیگر نماینده من نیست» از جمله شعارهای این هفته معترضان در سوریه اعلام شده بود.