آرشیو یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۰، شماره ۳۱۶۷
جامعه
۱۷

مدیرکل ثبت اسناد تهران: فرشته ها از اسناد مردم محافظت می کنند

اسناد ثبتی پایتخت در معرض نابودی

مدیرکل اداره ثبت و اسناد استان تهران با هشدار نسبت به وضعیت غیراستاندارد و ناایمن نگهداری از اسناد و مدارک ثبتی گفت: این که تاکنون مشکلاتی نظیر حریق، سرقت و آب گرفتگی برای اسناد و مدارک پیش نیامده لطف خدا بوده و تاکنون هم فرشتگان از اسناد نگهداری کرده اند.

میرصادق سعادتیان در گفت وگو با مهر در پاسخ به این انتقاد که چرا پس از گذشت 32 سال از انقلاب اسلامی هنوز بایگانی اسناد و مدارک در ادارات ثبت داخل قفسه ها و پوشه های غیراستاندارد و بدون هیچ گونه امنیت نگهداری می شود، گفت: هرگونه ارتقای امنیت و نگهداری اسناد و مدارک ادارات ثبت نیازمند تامین منابع مالی است. به همین منظور سال گذشته چندین بار با استاندار تهران مذاکراتی انجام دادیم تا بودجه لازم را برای ارتقای وضعیت ادارات ثبت پایتخت دریافت کنیم که وی گفت ما توان تامین این اعتبار را نداریم و شما باید به سازمان ثبت کل کشور مراجعه کنید، در حالی که براساس قانون استانداری تهران باید 50درصد این منابع را تامین کند.

مدیرکل اداره ثبت اسناد و املاک استان تهران گفت: پس از اسناد ملی و امنیتی، اسناد و مدارک ثبتی در اولویت نگهداری قرار دارند. به عنوان مثال اگر سوابق ثبتی املاک و مستغلات تهران از بین برود چه بحرانی رخ خواهد داد؟ قطعا میزان مراجعات به مراجع قضایی برای تعیین تکلیف اراضی و املاک چند هزار برابر می شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون 30 مرکز و مکان بایگانی اسناد و مدارک ثبتی استان تهران بدون قفل مرکزی، سیستم اعلام و اطفای حریق، سیستم ضدسرقت و سیستم کنترل از راه دور اداره می شود و دلیل آن هم این است که اکثر ساختمان های ثبت استان تهران فرسوده بوده و تعداد زیادی از این ادارات و مراکز استیجاری است حتی ساختمان سازمان ثبت استان تهران هم استیجاری (اوقاف) است و چند بار سازمان اوقاف برای تخلیه ساختمان به ما اخطار داده است.

مدیرکل اداره ثبت اسناد و املاک استان تهران با تاکید مجدد بر احتمال رخداد یک فاجعه بزرگ در بایگانی اسناد و مدارک ثبتی استان تهران گفت: تنها با یک ترکیدگی لوله یا یک آتش سوزی باید فاتحه اسناد ثبتی پایتخت را بخوانیم.