آرشیو پنجشنبه ۶ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۳۱۸۸
دانش
۱۲

دمای بدن دایناسورها اندازه گیری شد

منبع: Huffigton post

دایناسورها کند و تنبل یا فرز و چابک بوده اند؟ این امر تا حد زیادی بستگی به این دارد که آنها خونگرم یا خونسرد بوده باشند. اولین بار زمانی که دایناسورها در اواسط قرن 19 کشف شدند دیرین شناسان فکر می کردند آنها حیواناتی هستند که آهسته و محکم حرکت می کنند و برای گرم نگهداشتن خودشان همچون خزندگان امروزی به محیط اطراف وابسته اند، اما تحقیقات طی چند دهه گذشته نشان داد که آنها همچون «تی رکس» و «ولوسیراپتور» در فیلم پارک ژوراسیک موجودات سریع و چالاکی بوده اند که مثل پستانداران بدن گرم تری داشته اند و به عبارتی خونگرم بوده اند.

اکنون تیمی از محققان انستیتوتکنولوژی کالیفرنیا برای اولین بار روشی ارائه کرده اند تا توسط آن دمای بدن دایناسورها را اندازه گیری کرده و بینش جدیدی در مورد این که دایناسورها خونگرم یا خونسرد بوده اند به ما ارائه کنند.

با استفاده از غلظت ایزوتوپیک دندان های عظیم ترین جانورانی که تاکنون روی زمین وجود داشته اند همچون «برونتوساروس»های دم بلند و گردن دراز، محققان به این نتیجه رسیده اند که دایناسورها به اندازه اکثر پستانداران امروزی بدن گرمی داشته اند.

رابرت ایگل می گوید: این کار درست مثل قرار دادن دماسنج روی بدن موجوداتی است که 150 میلیون سال قبل منقرض شده اند. پیش از این همه بر این باور بودند که قادر به اندازه گیری دمای بدن دایناسورها نخواهیم بود. چراکه انجام این کار غیرممکن است، اما اکنون با تکنولوژی های جدید و روش های ابداعی بی نظیر، این امر تحقق یافته است.

محققان 11 دندان متعلق به «براچیوساروس» و «کاماروساروس» را که در تانزانیا، ویومینگ و اکلاهاما کشف شده بودمورد بررسی قرار دادند و دریافتند دمای بدن براچیوساروس حدود 38 درجه سانتی گراد و کاماروساروس حدود 36 بوده که از دمای بدن سوسمارها و تمساح های منقرض شده امروزی بالاتر، اما از دمای بدن پرندگان پایین تر است. اختلاف دقت این اندازه گیری با دمای اصلی بیش از یک یا 2 درجه نیست. تاکنون هیچ کس از این روش برای اندازه گیری دمای بدن دایناسورها استفاده نکرده بود.