آرشیو سه‌شنبه ۱۱ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۴۸۵۵
صفحه آخر
۲۸
تقویم ایران

11 مرداد

انتقال امام(ره) به داودیه: در سال 1342، امام خمینی(ره) از پادگان عشرت آباد به داودیه در 12 کیلومتری تهران، به خانه ای که مربوط به ساواک بود، منتقل شد. غرض رژیم از بردن امام به داودیه، دور نگهداشتن ایشان از مراکز پرجمعیت تهران بود، چرا که می دانست اگر ایشان را در خود تهران آزاد سازد، موجب پدید آمدن شور و هیجان و موج سهمگینی خواهد شد که خاموش ساختن آن به آسانی ممکن نشود. ولی علی رغم کلیه تدابیر امنیتی، هنوز ساعتی از آزادی امام نگذشته بود که خبر آن برق آسا در سراسر تهران انعکاس یافت و مردم فوج فوج به دیدار امام در داودیه رفتند.

تنفیذ حکم ریاست جمهوری شهید رجایی: پس از برگزاری دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در مرداد ماه سال 1360 انجام شد، شهید محمدعلی رجایی با رای قاطع مردم به ریاست جمهوری ایران رسید. براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، حکم ریاست جمهوری فرد منتخب مردم باید توسط مقام رهبری تنفیذ شود. در چنین روزی رجایی در فضایی صمیمانه به دیدار حضرت امام خمینی(ره) درحسینیه جماران رفت و در مراسمی رسمی، حضرت امام، مقام ریاست جمهوری شهید رجایی را تنفیذ کردند.

محاکمه علی منصور: محاکمه علی منصور، وزیر پیشین راه در دوره پهلوی به اتهام گرفتن رشوه و نیز سوء استفاده از مقام از 11 مرداد 1315 در دیوان عالی کشور آغاز شد.

قضات محاکمه کننده 12 شهریور علی منصور را به سبب نبودن دلیل کافی در پرونده تبرئه کردند که بعدا نخست وزیر هم شد.