آرشیو دوشنبه ۱۷ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۱۹۹۹۴
اخبار کشور
۱۴

مخوف ترین طرح اطلاعاتی آمریکا در خاورمیانه با شکست مواجه شد

سرویس سیاسی -

نیروهای امنیتی سوریه مخوف ترین طرح امنیتی آمریکا در خاورمیانه را که برای براندازی نظام سیاسی سوریه و تجزیه این کشور تلاش می کرد را کشف و با شکست مواجه کردند.

به گزارش مشرق این عملیات پیچیده آمریکا که موسوم به طرح «نیلوفر آبی» بود از سال 1999 در سوریه کلید اجرای آن زده شده بود و برخی از کشورهای منطقه ای در اجرای این طرح با آمریکا همکاری می کردند.

کشف این عملیات که با خشم مقامات کاخ سفید همراه شد، مشکلات زیادی برای آمریکائیها ایجاد کرده، زیرا آمریکائیها بر این باورند که با قرار گرفتن پیشرفته ترین دستگاه های ارتباطی آمریکا در دست سوری ها امنیت هزاران جاسوس آمریکا در سراسر جهان با خطر مواجه می شود.

بر همین اساس کشورهای چین، روسیه از دولت سوریه خواسته اند که دستگاه های کشف شده این سازمان جاسوسی را در اختیار آنان قرار دهد.

براساس اطلاعات منتشره این عملیات را 18 کلید امنیتی اصلی آمریکایی در خاک سوریه اداره می کرده و افسران ارشدی از کشورهای عربی شامل امارات و اردن نیز در آن حضور داشتند، چند مستشار صهیونیست و تعداد دیگری از افسران عرب و اروپایی نیز در روند فرماندهی این عملیات شرکت کرده بودند. گفته می شود کشف رمز برخی از دستگاه های این عملیات جاسوسی باعث دستگیری 30 جاسوس آمریکایی در ایران شده است.