آرشیو یکشنبه ۳۰ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۴۸۷۱
گفتگو
۲۰
نکته

بخش های تعزیه

در ابتدا تعزیه صرفا به واقعه حزن انگیز مذهبی می پرداخت اما در طول زمان دارای بخش هایی شد. در حال حاضر تعزیه شامل واقعه، پیش واقعه وگوشه است.

واقعه: در واقع اصلی ترین بخش تعزیه است که راجع به چگونگی شهادت امام حسین (ع) است. در این قسمت اشخاص مذهبی از چگونگی شهادت حضرت عباس(ع)، امام حسین(ع)، دو طفلان مسلم و.. حکایت می کند.

پیش واقعه: پیش واقع به تعزیه فرعی گفته می شود که از نظر داستانی استقلال کاملی ندارد و در ارتباط با یک واقعه به نمایش گذاشته می شوند. در این تعزیه موضوع و اشخاص الزاما مذهبی نبوده اما در ارتباط با واقعه کربلااست.

گوشه: شامل شبیه هایی است که عناصر کمیک در آنها وجود دارد و از نظر داستانی هم مستقل هستند. اشخاص این شبیه مذهبی و غیرمذهبی بوده و حتی از سایر ملل نیز اشخاصی در آن آورده شده است. «شبیه مضحک» از دل گوشه ها شکل گرفت.

از مهمترین تعزیه ها مجلس شهادت شهزاده داود، مجلس وفات حضرت فاطمه زهرا (س)، مجلس پادشاهی یوسف، مجلس نزول ستاره به خانه امیرالمومنین، مجلس وفات ابراهیم (پسر پیغمبر) –مجلس شهادت حضرت امام حسین (ع)، مجلس حر ریاحی، مجلس حجئ الوداع، مجلس شهادت حضرت ابوالفضل، مجلس وفات حضرت زینب، مجلس جعفر طیار و... را می توان نام برد.