آرشیو سه‌شنبه ۱‌شهریور ۱۳۹۰، شماره ۴۸۷۲
تولد
۱۶

مشاوره گروه روماتولوژی

سوالات خود را روزهای دوشنبه هر هفته ساعت 11 تا 12 صبح یا ساعت 16 تا 17 عصر با تلفن 88757758 در میان بگذارید و پاسخ ها را روزهای سه شنبه در همین صفحه بخوانید.

دکتر محمدمهدی امام

فوق تخصص روماتولوژی و مدرس دانشگاه شهید بهشتی

دکتر مرجانه کریمی

فوق تخصص روماتولوژی و مدرس دانشگاه شهید بهشتی

دکتر آرمان احمدزاده

فوق تخصص روماتولوژی و مدرس دانشگاه شهید بهشتی

اکبری – از تهران

دخترم 9 سال دارد. از سال گذشته به دنبال تزریق آمپول پنی سیلین دچار عارضه لوپوس شده است.
پزشک مصرف کورتون های خوراکی را توصیه کرده به مرور میزان آن کاهش پیدا کرده است. آیا عارضه ای به همراه ندارد؟ همچنین اسکیت بازی می کرده است و اکنون با پیاده روی مچ پاهایش متورم می شود. آیا تورم مچ پا با عارضه ارتباطی دارد؟

دکتر احمدزاده

استفاده از بعضی داروها، باعث شعله ور شدن عارضه لوپوس می شود. این بیماری در بدن فرد وجود دارد و مصرف بعضی داروها مثل پنی سیلین، قرص های ضدبارداری و داروهای مربوط به عفونت ادراری، منجر به شعله ور شدن عارضه می شود. به احتمال زیاد این عارضه در فرزند شما وجود داشته، به صورت تب و گلو درد ظهور کرده است و تزریق آمپول پنی سیلین به جای خاموش کردن عارضه منجر به تشدید آن شده است.

باوجود مضرات احتمالی، اصلی ترین دارو برای درمان این عارضه، کورتون است و مادامی که فرد به این دارو نیاز نداشته باشد مصرف آن قطع می شود.

عوارض بیماری لوپوس در سنین پائین نسبت به بزرگسالی بسیار بالاست. برای مثال عوارضی مثل تشنج، خونریزی ریوی، درگیری ارگان های حساس مثل کلیه و... را برای افرادی با سنین پائین ایجاد می کند به همین دلیل شایسته است که از کورتون استفاده شود تا اینکه فرد با این عوارض روبه رو نشود.

همچنین اکنون که میزان کورتون مصرفی کاهش پیدا کرده به میزان قابل قبولی رسیده است و عوارض زیادی را به دنبال ندارد و فرد می تواند، مصرف آن را ادامه دهد. علاوه بر این ورزش هم با این عارضه منافاتی ندارد و فرد می تواند ورزش شنا، اسکیت و یا پیاده روی را انجام دهد مشروط بر اینکه مدت زمان آن طولانی نباشد. وجود تورم هم علل ثانویه بیماری لوپوس است. یعنی بیماری به طور کامل درمان نشده و توصیه می شود تا زمانی که فرد احساس درد می کند، از ورزش کردن بپرهیزد.