آرشیو دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰، شماره ۲۲۷۵
اقتصادی
۵
حاشیه نگار بورس

شایعات اختلاسی بین سهامداران

شاهین یاسمی

روز گذشته هم روند بازار منفی بود ولی نمادهای خودرویی مثبت شدند. در گروه خودرو، سایپا، زامیاد و گروه بهمن افزایش قیمت داشتند. در گروه بانک ها، بانک های سرمایه، ایران زمین، اقتصادنوین، کارآفرین، سینا و انصار افزایش قیمت داشتند به طوری که سرمایه و اقتصادنوین تقاضای قابل توجهی داشتند.

در گروه نفت و پتروشیمی، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز، پتروشیمی پردیس، پتروشیمی اصفهان و آبادان افزایش قیمت داشتند.در گروه سیمان، سیمان های سبزوار، فارس نو و ارومیه مثبت معامله شدند و سیمان های هرمزگان، قائن و صوفیان صف خرید داشتند. در گروه تجهیزات برق، موتوژن صف خرید داشت. در گروه مواد غذایی، لبنیات پاک، لبنیات کالبر و اکثر نمادها افزایش قیمت داشتند. در گروه دارویی، روزدارو و کیمیدارو مثبت معامله شدند و دیگر نمادها کاهش قیمت را تجربه کردند.

در گروه انفورماتیک، داده پردازی ایران صف خرید داشت. همکاران سیستم و خدمات انفورماتیک مثبت معامله شدند و ایران ارقام و تجارت الکترونیک پارسیان کاهش قیمت داشتند. در گروه فلزات و معدن، اکثر نمادها کاهش قیمت داشتند که این روند با توجه به کاهش قیمت های جهانی طبیعی به نظر می رسد.در گروه پیمانکاری، اکثر نمادها کاهش قیمت داشتند. در گروه امتیاز تسهیلات مسکن اکثر نمادها کاهش قیمت داشتند. ایران یاساتایر و رابر صف خرید داشتند. روند راکدی که چند روزی است بر بازار حاکم شده است، احتمالاهمچنان ادامه خواهد داشت تا زمانی که تحولات حوزه های سیاسی و اقتصادی متعادل شوند و در صورت آرام شدن فضای حاکم بر بازار که ناشی از نبودن اعتماد نزد سهامداران است امید آن می رود تغییر روند اکثر گروه ها را شاهد باشیم.

در گروه های مواد خام، نفت، پتروشیمی، فلزات و معدن با توجه به بازارهای جهانی، روند حال حاضر عادی است ولی نمادهای بانکی، خودرویی، پیمانکاری و سرمایه گذاری بسیار تحت تاثیر اخبار و شایعات حوزه های سیاست و اقتصاد هستند. اختلاس بزرگ بانکی، شایعات جدید درباره اختلاس های دیگر در بانک های خصوصی و دولتی دیگر و شایعه اختلاس در بازار بورس از جمله شایعاتی است که اعتماد را که مهم ترین رکن برای سرمایه گذاران و سهامداران است از بازار سلب کرده و بازار را راکد و کم رونق کرده است.