آرشیو یکشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۰، شماره ۲۲۸۰
علوم و فناوری
۸

ثمره همکاری درخشان مورگان و زایتک

خودروی سوپر اسپرت مورگان آئرو در واقع اتومبیلی شگفت انگیز است حتی درمیان خودروهای همانند خود! این خودرو دارای موتور 8سیلندر بی ام دبلیو بدنه یی از جنس آلومینیوم سبک، طراحی فضای داخلی از چرم و چوب سخت است. حداکثر سرعت موتور8/4 لیتری این خودرو در حدود 273 کیلومتر در ساعت است البته درحال حاضر یک خودروساز انگلیسی و شرکت زایتک آئوتوموتیو ساخت آن را برعهده گرفته اند و تصمیم دارند موتور فعلی آن را با یک موتور الکتریکی 70 کیلوواتی تعویض کنند. خودرو حاصل با نام مورگان الکتریک +E شناخته خواهد شد. هرچند فقط دو نمونه از این خودرو ساخته خواهد شد اما شرکت سازنده آن معتقد است اگر این نمونه عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشند می توان به آینده این خودرو در بازارهای تجاری امیدوار بود. این موتور الکتریکی 70 کیلو واتی دارای گشتاور 300 نیوتن متر است وهم اکنون در نمونه هایی از خودروهای الکتریکی که زایتک برای شرکتهای امریکایی ساخته، وجود دارد. نیروی محرکه موتوربا یک پک باتری لیتیومی تامین می شود که در بدنه آلومینیومی خودروتعبیه می شود.

هرکسی که رانندگی با خودروهای الکتریکی را دوست داشته باشد از اینکه بفهمد +Eدارای دنده دستی است خوشحال می شود. نیل چیزمن مدیر بخش مهندسی پروژه در این باره می گوید: حفظ موتور در جایگاه اصلی خود سبب می شود سوخت به صورت بهینه تر مصرف شود و در نتیجه محدوده سرعت خودرو افزایش خواهد یافت.

پروژه همکاری مورگان و زایتک سرمایه های لازم برای عملیات خود را از برنامه CR&D مربوط به شبکه خودروهایCENEX دریافت کرده است. این برنامه فناوری های نوین برای تولید خودروهایی رافراهم می کند که گاز دی اکسیدکربن کمتری تولید می کنند. پیش از این مورگان برای تولید طرح سه چرخه مشهور خود نیز سرمایه های مالی هنگفتی دریافت کرده بود. کار تولید +E از ماه جولای آغاز شده است و انتظار می رود تا پایان ژانویه 2012 تکمیل شود. مورگان همچنین روی نمونه های اولیه خودروهایی کار می کند که بانیروی باتری حرکت می کنند و لایف کار نامیده می شوند.