آرشیو یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۹۳
اخبار اقتصادی
۴

با موافقت رئیس جمهور صورت می گیرد

برداشت از صندوق توسعه ملی برای ساخت 13 مجتمع پتروشیمی

13 طرح جدید پتروشیمی با دستور ریاست جمهوری برای تامین منابع مالی به صندوق توسعه ملی معرفی شده اند و پیش بینی می شود حدود 4 میلیارد دلار برای ساخت این واحدهای پتروشیمیایی اختصاص یابد.

به گزارش مهر، در حال حاضر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران حدود 55 میلیون تن در سال است که پیش بینی می شود تا اسفند ماه امسال با راه اندازی 9 طرح جدید پتروشیمی این ظرفیت به 60 میلیون تن در سال افزایش یابد.

در برنامه پنجم توسعه باید عملیات طراحی، ساخت و راه اندازی در مجموع 68 طرح جدید پتروشیمی شامل 14 طرح باقیمانده از برنامه چهارم توسعه و 54 طرح مصوب برنامه پنجم توسعه به پایان برسد.

پیش بینی می شود با راه اندازی این تعداد مجتمع و طرح پتروشیمی در مجموع ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به مرز 100 میلیون تن در سال افزایش یابد که در این صورت امکان پیشی گرفتن از عربستان سعودی به عنوان رقیب سنتی صنعت پتروشیمی ایران فراهم می شود.

برای راه اندازی این تعداد طرح جدید پتروشیمی در مجموع باید تا پایان سال 1394 حدود 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی ایران انجام شود.

براین اساس به منظور تعیین تکلیف منابع مالی مورد نیاز برخی از طرح های پتروشیمی اخیرا رئیس جمهوری با پیشنهاد وزیر نفت برای معرفی تعدادی از طرحهای پتروشیمی به صندوق توسعه ملی موافقت کرده است.

با دستور رئیس جمهور 13 طرح پتروشیمی به صندوق توسعه ملی معرفی شده اند. ضمن آنکه برخی از مجوزهای مورد نیاز برای تامین منابع مالی این طرح ها توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی اخذ شده است.

با معرفی این 13 طرح قرار است حدود 4 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای ساخت و توسعه این طرحها برداشت شود.

عبدالحسین بیات مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشتر از احتمال برداشت 7 تا 8 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای ساخت و توسعه واحدهای پتروشیمی خبر داده و گفته بود: در سال جاری به عنوان سال نخست اجرای برنامه پنجم توسعه جذب 20 میلیارد دلار منابع مالی و اعتباری برای ساخت و توسعه واحدهای پتروشیمی هدف گذاری شده است.