آرشیو یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۴۹۵۹
بین الملل
۲۷

کینشازابا اعلام نتیجه انتخابات در بحران فرو رفت

نزاع میان دو مدعی ریاست جمهوری در کنگو

گروه بین الملل جمهوری کنگو در مرکز آفریقا ساعاتی پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری با نزاعی شبیه جنگ قدرت در ساحل عاج روبه رو شد. دو نامزد اصلی انتخابات (ژوزف کابیلاو اتین چیسکدی) بر سر کسب اکثریت آرا دچار اختلاف شدند.

به گزارش الجزیره پس از اعلام پیروزی «ژوزف کابیلا» در انتخابات ریاست جمهوری کنگو، شهر کینشازا شاهد بروز خشونت هایی بود.

طبق این گزارش صدای تیراندازی هایی در نزدیکی مقر حزب نامزد رقیب کابیلادر انتخابات به گوش رسید. رقیب کابیلاخواستار حفظ آرامش از سوی هوادارانش شد ولی در عین حال تاکید کرد که او با فاصله زیادی از کابیلابرنده انتخابات است. «اتین چیسکدی» رقیب کابیلانیز خود را رئیس جمهوری کنگو خواند و این امر به بروز نا آرامی و تشنج در کینشازا منجر شد.

کابیلا40 ساله با کسب 95/48 درصد آرا در مقابل چیسکدی که 33/32 درصد آرا را از آن خود کرد به پیروزی رسید. این پیروزی باید روز 17 دسامبر (26 آذر ماه) توسط دیوان عالی قضایی کنگو تایید و پیروز انتخابات بطور رسمی اعلام شود.

به گفته خبرگزاری فرانسه، چیسکدی در واکنش به اعلام نتایج از سوی کمیسیون انتخابات کنگو خود را پیروز انتخابات و رئیس جمهوری کنگو نامید. وی در اظهاراتی اعلام کرد: 2 رئیس جمهوری برای کنگو وجود ندارد و بر پایه اظهارات رای دهندگان من با کسب 54 درصد آرا در مقابل کابیلابه پیروزی رسیده ام.

وی همچنین از مردم کنگو خواست در مقابل آنچه در آینده رخ خواهد داد از او حمایت کنند. چیسکدی همچنین هواداران خود را به حفظ آرامش و جامعه بین المللی را به اقدامی برای جلوگیری از جنگ و خونریزی در این کشور فراخواند.