آرشیو سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۰، شماره ۲۵۲۸
خودرو
۱۶

چرخ بخش خصوصی با پنج خودروساز می چرخد

گروه خودرو-خودروسازان خصوصی کشور اگرچه در هشت ماهه ابتدایی امسال 2/12 درصد رشد را در تولید محصولات سواری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کردند، اما همچنان تیراژشان پایین است و با تولید چند روز خودروسازان دولتی برابری می کند.

همچنین از جمع سواری سازان بخش خصوصی صنعت خودرو کشور، تنها پنج شرکت باقی مانده اند، که در هشت ماه امسال فقط 20 هزار و 765 دستگاه انواع محصول را به تولید رسانده اند و بیشتر آنها نیز «چینی» به شمار می روند.

در این بین، مدیران خودرو که به مونتاژ برخی محصولات شرکت چری چین مانند MVM مدل 530 و X33 مشغول است، بیشترین تیراژ را در هشت ماه امسال داشته و توانسته بیش از 12 هزار دستگاه محصول را تولید کند و به رشدی 5/2 درصدی نسبت به سال قبل دست یابد.

این در شرایطی است که «گروه بهمن» به عنوان دومین خودروساز بزرگ بخش خصوصی، 5/6 درصد در مقایسه با سال گذشته افت را تجربه کرده است.

«گروه بهمن» مزدا2 و مزدا3 را تحت نظارت شرکت مزدا موتورز ژاپن مونتاژ می کند. از این دو غول بخش خصوصی که بگذریم، به راین خودرو می رسیم. راین خودرو نیز در مجموع یک هزار و 617 دستگاه آوانته و ورنا را در هشت ماه امسال به تولید رسانده است. این آمار از افت حدودا 59 درصدی تولید راین خودرویی ها نسبت به هشت ماه سال گذشته حکایت می کند.

دیگر شرکت بخش خصوصی که فعلادر عرصه تولید باقی مانده، کرمان موتور نام دارد و در بازه زمانی موردنظر فقط 441 دستگاه لیفان را به تولید رسانده و در مقایسه با هشت ماه سال گذشته 5/68، افت کرده است. همچنین خودروسازان بم، فقط چهار دستگاه محصول در هشت ماه امسال به تولید رسانده و افتی 280 دستگاهی نسبت به سال گذشته را به خود می بیند.