آرشیو شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۱۰
اخبار اقتصادی
۴

به منظور کاهش زمان صورت می گیرد ترخیص کالاهای وارداتی از طریق نمایندگی های مجاز

رئیس کل گمرک ایران از تدوین بسته های سیاستی گمرک در راستای حمایت از تولید و برنامه ریزی برای کاهش زمان ترخیص کالاها خبر داد.

عباس معمارنژاد در گفتگو با مهر افزود: گمرک به منظور حمایت از واحدهای تولیدی و بررسی کالاهای تولیدکنندگان و تجار در گمرکات تهران و شهید رجایی سیستم های ارزیابی ویژه ای ایجاد کرده است.

رئیس کل گمرک ایران این امر را باعث افزایش سرعت و کاهش هزینه برای تولیدکنندگان دانست و افزود: گمرک اقدامات دیگری نیز برای فعالان اقتصادی انجام داده است که از جمله آنها پذیرش ضمانت نامه های بانکی در بخش حقوق ورودی است.

وی همچنین وجود انبارهای اختصاصی، تضامین بیمه ای، ترخیص نسیه کالا، ارزیابی سیار و غیابی کالاهای صادراتی را از دیگر خدمات گمرک برای تجار و تولیدکنندگان عنوان و تصریح کرد: قصد داریم تا هدف کنترل و نظارت دقیق بر ورود و خروج کالاها را در کنار تسهیل تجارت برقرار نماییم.

معمارنژاد با اشاره به راه اندازی پنجره واحد تجاری در گمرکات کشور به منظور تسهیل در امور اظهار داشت: این سیستم برای تسریع در کارها ایجاد شده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از برنامه ریزی برای کاهش زمان ترخیص کالاها خبر داد و گفت: برای کاهش زمان ترخیص کالاتا پایان سال 91 تمامی کالاهای وارداتی از طریق نمایندگی های مجاز انجام خواهد شد.

وی ایجاد گمرک نوین با هدف کاهش زمان تشریفات و هزینه صاحبان کالارا از اولویت های کار گمرک ذکر کرد و گفت: اجرای طرح مدیریت ریسک، استفاده از فناوری اطلاعات و به روزرسانی قوانین از عوامل موثر در تحقق گمرک نوین است.