آرشیو دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۰، شماره ۲۵۷۱
بازرگانی
۵
نمایه

هشدار غضنفری به تحریم کنندگان نفتی

روابط تجاری با اروپا کاهش می یابد

گروه بازرگانی - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در صورتی که کشورهای اروپایی تحریم نفتی ایران را آغاز کنند، کاهش روابط تجاری با این کشورها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مهدی غضنفری با اعلام این مطلب، تصمیم تجاری ایران را «تنبیهی برای آنها» دانست که تصور می کنند می توانند با نظام جمهوری اسلامی سرستیز داشته باشند و قصد دارند فضای اقتصادی کشور را به هم بریزند.

به گزارش «مهر» وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران تاکید کرد: به نظر می رسد منطقی ترین شیوه آن است که تحریم کنندگان در تصمیمات خود تجدید نظر کرده و یک راه عادلانه برای طرح مشکلات ارائه کنند.

وی درباره تحریم نفتی ایران و تدابیر کشورمان اظهار کرد: وضعیت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بسیار قوی است و ارتباطات خوبی با دنیا داریم.

این سخنان وزیر در حالی مطرح می شود که بر اساس آخرین گزارش «یورو استات» پایگاه خبری کمیسیون تجاری اروپا حجم مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا طی 9 ماه نخست 2011 به 19 میلیارد یورو رسیده است که 5/4 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال 2010 کاهش نشان می دهد. مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته میلادی نیز که نخستین سال اجرای تحریم های یک جانبه بود با رشد 24 درصدی نسبت به سال ماقبل آن 5/24 میلیارد یورو برآورد شده بود.

بر اساس این گزارش 27 کشور اروپایی در 9 ماه نخست 2011 بالغ بر 4/11 میلیارد یورو کالااز ایران وارد کردند که این رقم نسبت به سال قبل افزایش یا کاهشی نداشته است.

صادرات این اتحادیه به ایران طی این مدت نیز 6/7 میلیارد یورو اعلام شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7/10 درصد کاهش داشته است. اروپا در 9 ماه نخست سال گذشته میلادی 5/8 میلیارد یورو کالابه ایران صادر کرده بود.

بر اساس این گزارش نفت مهم ترین کالای وارداتی اتحادیه اروپا از ایران است. ایران طی سال های اخیر در میان 10 کشور بزرگ صادرکننده نفت به اروپا قرار داشته است، در 9 ماه نخست سال جاری میلادی صادرات نفت ایران به اتحادیه اروپا از مرز 10 میلیارد یورو گذشت و به 39/10 میلیارد یورو رسید. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 3/2 درصد رشد داشته است. ایران هفتمین منبع تامین نفت مورد نیاز اروپا طی این مدت شناخته شده است و 9/4 درصد کل واردات نفت اروپا را در این مدت به خود اختصاص داده است