آرشیو سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۵۰۲۲
اجتماعی
۴

شرایط حمایت از تجاری سازی طرح های پژوهشی اعلام شد

رئیس کارگروه تجاری سازی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از اجرای مدل جدیدی از تجاری سازی طرح های پژوهشی شرکت های دانش بنیان خبر داد.

دکتر محمدرضا پورابراهیمی افزود: مشارکت در تجاری سازی، یکی از مدل های اجرایی جدید این صندوق است که برای اجرای این مدل تلاش های زیادی شده است. بخشی از اقدام هایی که امروز در کشورهای توسعه یافته در حوزه تجاری سازی شده نتیجه اجرایی این مدل است.

وی در توضیح این مدل گفت: در این مدل، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، خود در طرح های تایید شده مشارکت می کند؛ یعنی بخشی از ریسک طرح را می پذیرد و متناسب با پذیرش آن و درگیر شدن در مالکیت طرح، همزمان از منافع حاصل از انجام طرح هم استفاده می کند. به نظر می رسد که در این روش به علت اینکه صندوق همراه مجریان طرح است، احساس آرامش و امنیتی در متقاضیان ایجاد می شود و به دلیل نظارت مستمر در مراحل مختلف انجام کار از آغاز تا پایان و حضور نیروهای متخصص در کنار مجری طرح، درصد موفقیت طرح های تجاری در این روش افزایش پیدا می کند؛ بنابراین نتایج آن می تواند باعث افزایش منافع صندوق و ایجاد درآمد شود تا صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور بتواند از سایر طرح ها هم حمایت کند.

پورابراهیمی افزود: آئین نامه مدل مشارکتی تجاری سازی طرح ها تهیه و ساختار و سازوکار آن فراهم شده است که امیدواریم با پیگیری و رفع موانع قانونی مربوط به مصوبه هیات امنا و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی این کار در صندوق اجرایی شود.