آرشیو یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۳۳۶۹
صفحه آخر
۲۰
نکته روز

به نام چهارشنبه سوری به کام آتش سوزی

شهناز علیمحمدی

براساس اعلام مرکز حوادث و فوریت های پزشکی در چهارشنبه سوری سال گذشته 2088 نفر مجروح شدند و این مراسم 3 کشته برجای گذاشت. متاسفانه این آمار در مقایسه با 1928 مورد حادثه در سال 88، 160 مورد یعنی حدود 8 درصد افزایش داشته است. گروه سنی 15 تا 24 سال بیشترین گروه سنی آسیب پذیر گزارش شده است و بیش از 32 درصد آسیب دیدگان دانش آموز بوده اند.

آسیب از ناحیه چشم و دست، شایع ترین ناحیه آسیب در مصدومان اعلام شده و در مواردی نقص یا قطع عضو از دیگر اثرات برجای مانده از مراسم چهارشنبه سوری آخر سال گزارش شده است. در سال های اخیر مراسم چهارشنبه سوری شکل سنتی خود را از دست داده و تبدیل به بازی های خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده است.

برگزاری جشن ها و آیین ها و از جمله مراسم چهارشنبه سوری، بهانه ای برای تقویت روحیه وحدت و یگانگی و رواج صمیمیت و مهربانی در میان مردم است. اما در حال حاضر این مراسم نه تنها به پاسداشت اعتقادات و باورهای سنتی ما کمکی نمی کند، بلکه جان و مال مردم را نشانه می رود و حاصلی جز اندوه و ندامت ندارد. همچنین تکریم طبیعت و پاسداری از محیط زیست که از باورهای اصلی چهارشنبه سوری است، با آتش سوزی ها و از بین بردن هوای پاک نقض می شود. در واقع فلسفه پریدن از روی آتش که در گذشته نمادی از روشنایی و حقیقت تعبیر می شد، امروز دیگر تعبیری از روشنایی نیست زیرا با پایان یافتن آتش بازی ها و ترقه بازی های خوفناک چهارشنبه سوری، شاهد خسارات جانی جبران ناپذیری هستیم.

اما برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی چه می توان کرد؟

واقعیت این است؛ تا آحاد مردم برای پیشگیری از این گونه حوادث همکاری و مشارکت همه جانبه نداشته باشند و تا رسانه ها به اطلاع رسانی همه جانبه در ابعاد وسیع و گسترده نپردازند، و مادامی که والدین با نظارت و مراقبت جدی در کنار فرزندان خود با رعایت احتیاط های لازم در استفاده از وسایل آتش زا حضور نداشته باشند، تمهیدات ندیشیده شده از سوی دستگاه های ذی ربط، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.